Hrob panen Hyperborejských: Porovnání verzí

Z KEROS
Přejít na: navigace, hledání
Řádka 2: Řádka 2:
  
 
Přímo u Artemísia je i mytický „Hrob panen hyperborejských“, z něhož pocházejí kupodivu reálné nádoby z 16. až 13. století před n. l. Panny hyperborejské se na Délu těšily veliké úctě. Přišly prý v dávných dobách, „zároveň s bohy“; přinesly obětní dary bohyni Eileithyji, pomocnici při porodu, jejíž roli zčásti převzala také Artemis. Délští tradují jejich jména (Hyperoché a Laodiké), opěvoval je prý i dávný básník Ólén z Lykie. Vyprávění o tom přináší [[Hérodotos IV, 33-35]].
 
Přímo u Artemísia je i mytický „Hrob panen hyperborejských“, z něhož pocházejí kupodivu reálné nádoby z 16. až 13. století před n. l. Panny hyperborejské se na Délu těšily veliké úctě. Přišly prý v dávných dobách, „zároveň s bohy“; přinesly obětní dary bohyni Eileithyji, pomocnici při porodu, jejíž roli zčásti převzala také Artemis. Délští tradují jejich jména (Hyperoché a Laodiké), opěvoval je prý i dávný básník Ólén z Lykie. Vyprávění o tom přináší [[Hérodotos IV, 33-35]].
 +
 +
Souvislosti s „Hyperborejci“, tedy se seveřany, ale talé s maloasijskou slunečnou Lýkií, jsou ostatně pro Délos typické. Nemusíme důvěřovat všemu, co Hérodotos píše, ale přinejmenším jeho líčení délských kultovních zvyků (IV, 34) musí mít reálných základ. O putování darů od Hyperborejců na Délos píše také Pausaniás, který do putovního řetězu zařazuje i Athény, viz [[Pausaniás I, 31, 2]].
 
<br clear=all>
 
<br clear=all>
  
Řádka 10: Řádka 12:
  
 
</gallery>
 
</gallery>
 
Souvislosti s „Hyperborejci“, tedy se seveřany, ale talé s maloasijskou slunečnou Lýkií, jsou ostatně pro Délos typické. Nemusíme důvěřovat všemu, co Hérodotos píše, ale přinejmenším jeho líčení délských kultovních zvyků (IV, 34) musí mít reálných základ. O putování darů od Hyperborejců na Délos píše také Pausaniás, který do putovního řetězu zařazuje i Athény, viz [[Pausaniás I, 31, 2]].
 
 
<br clear=all>
 
<br clear=all>
  

Verze z 15. 1. 2018, 12:49

 zkorigováno, vložit fotky

Přímo u Artemísia je i mytický „Hrob panen hyperborejských“, z něhož pocházejí kupodivu reálné nádoby z 16. až 13. století před n. l. Panny hyperborejské se na Délu těšily veliké úctě. Přišly prý v dávných dobách, „zároveň s bohy“; přinesly obětní dary bohyni Eileithyji, pomocnici při porodu, jejíž roli zčásti převzala také Artemis. Délští tradují jejich jména (Hyperoché a Laodiké), opěvoval je prý i dávný básník Ólén z Lykie. Vyprávění o tom přináší Hérodotos IV, 33-35.

Souvislosti s „Hyperborejci“, tedy se seveřany, ale talé s maloasijskou slunečnou Lýkií, jsou ostatně pro Délos typické. Nemusíme důvěřovat všemu, co Hérodotos píše, ale přinejmenším jeho líčení délských kultovních zvyků (IV, 34) musí mít reálných základ. O putování darů od Hyperborejců na Délos píše také Pausaniás, který do putovního řetězu zařazuje i Athény, viz Pausaniás I, 31, 2.

Nálezy z Hrobu panen Hyperborejských

Mykénská keramika z 16. až 13. století před n. l.


 Souvisle číst: text Hérodotos IV, 33-35, text Pausaniás I, 31, 2 nebo rovnou Kerateion
 Zpátky na obsah podkapitoly Posvátnou cestou
 Zpátky na obsah kapitoly DÉLOS
 Zpátky na začátek (obsah) kykladské knihy: POUŤ NA KYKLADY