Keramika geometrická až helénistická: Porovnání verzí
(→Orientalizující keramika) |
(→Orientalizující keramika) |
||
Řádka 32: | Řádka 32: | ||
Detaily malby obou amfor i další podobnou keramiku najdete v oddílu [https://commons.wikimedia.org/wiki/User:Zde/AM_Paros#Ancient_Greek_pottery_from_Cyclades_7th_century_BC alba]. | Detaily malby obou amfor i další podobnou keramiku najdete v oddílu [https://commons.wikimedia.org/wiki/User:Zde/AM_Paros#Ancient_Greek_pottery_from_Cyclades_7th_century_BC alba]. | ||
− | Z [[Parské Délion|parského Délia]] pochází nádobka ve tvaru boty, nejspíš z let 650-600 před n. l. Takové | + | Z [[Parské Délion|parského Délia]] pochází nádobka ve tvaru boty, nejspíš z let 650-600 před n. l. Takové se prý používaly na masti na nohy. |
Jeden menší střep působí tak dojemně vesele, že jej musím ukázat samostatně. | Jeden menší střep působí tak dojemně vesele, že jej musím ukázat samostatně. |
Verze z 28. 1. 2018, 17:16
Parská sbírka řecké keramiky z dob rané antiky je skvělá a rozsáhlá, takže z ní tady představím jenom nejhezčí a typické kousky a pak si ukážeme něco málo z pozdější doby.
Obsah
Geometrické vázy
V popředí stojí dvě pohřební amfory z 8. století před n. l., malované válečnými a pohřebními scénami, samozřejmě v geometrickém stylu. Postavy jsou tedy téměř článkované a skoro bez břicha. Detaily malby nabízím v oddílu alba, stejně jako další výběr keramiky z této doby.
Viz také Geometrická amfora, AM Paros a Geometrická amfora, AM Paros, 3524.
Jsou tu další amfory z různých pohřebišť na Paru, nejvíc jich je z Polyandria (staré pohřebiště severně od Parikie), s rozličnými typy geometrického dekoru, ale taky džbány a další druhy nádob.
Z drobných terakot v geometrickém stylu tu však zůstala jenom torza.
Orientalizující keramika
Přicházíme k orientalizující keramice 7. století před n. l. Ne nadarmo se jí také občas říká „krásná“, jindy se o ní mluví jako o „mélských vázách“.
Sbírce vévodí dvě velké amfory, zvláště první z nich (A 2652) má dobře zachované malby jezdce a mytologické scény s procesím bohyň, které následují okřídlenou postavu, vedoucí lva. Je to ostrovní práce, nejspíš místní, parská. (Viz také Orientalizující amfora, AM Paros, B 2653.)
Detaily malby obou amfor i další podobnou keramiku najdete v oddílu alba.
Z parského Délia pochází nádobka ve tvaru boty, nejspíš z let 650-600 před n. l. Takové se prý používaly na masti na nohy.
Jeden menší střep působí tak dojemně vesele, že jej musím ukázat samostatně.
Korintská keramika
Následuje kvantum korintské keramiky importované na Paros v 7. a 6. století před n. l. Tady chci ukázat jenom kousky, na kterých každý pozná, že jsou z Korintu archaické doby: skyfos s běžícím zvířetem, skyfos s lvicí a kozorožcem, alabastron s býky. Pro jeho roztomilost však přidávám ještě alabastron tvaru kohoutka.
Větší výběr nabízí oddíl alba.
Korintská keramika se formálně řadí mezi černofigurovou, i když vypadá o dost jinak.
Typické černofigurové keramiky je na Paru snad ještě méně než jinde na Kykladách.
Archaické drobné terakoty
Konečně potkáváme i nějaké drobné terakoty. Například torzo ženské figurky, snad bohyně, provedené v daidalském stylu a zdobené geometrickým dekorem, nalezené snad ve svatyni Apollóna a Artemidy na ostrově Despotiku (Mochlos) v okolí Paru.
Kuriozitou je vázička ve tvaru mužských genitálií, dovezená sem v 6. století před n. l., asi z Korinthu nebo ze Rhodu.
Červenofigurové keramika
Klasické červenofigurové keramiky, tak slavné a hojné na pevnině, je na Kykladách samozřejmě málo, tady si ukážeme aspoň střep s částí postavy muže.
Baubó
Poslední kuriozitou je vzácně se vyskytující zpodobnění bohyně Baubó, asi až z pozdější antiky. Je to vlastně personifikované ženské pohlaví v těhotenství, tedy v souvislostech rození a ne sexu nebo erotiky. Nejspíš souvisí s eleusinským mýtem.
Nalezena byla v Déliu na Paru, pochází asi z hellénistické (nebo římské?) doby.
Souvisle číst: Archaické sochy a reliéfy
Zpátky na začátek podkapitoly Archeologické muzeum na Paru
Zpátky na obsah kapitoly PAROS
Zpátky na začátek (obsah) kykladské knihy: POUŤ NA KYKLADY