Styly a žánry řeckých plastik: Porovnání verzí

Z KEROS
Přejít na: navigace, hledání
(Založena nová stránka s textem „ info - stránka bez jednoznačného pokračování Stránka se připravuje Sochařství mykénského Řecka bylo až nečekaně veristické. Zato prv…“)
 
 
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze od stejného uživatele.)
Řádka 1: Řádka 1:
 
   info - stránka bez jednoznačného pokračování
 
   info - stránka bez jednoznačného pokračování
  
   Stránka se připravuje
+
   zkorigováno, vložit další fotky
  
Sochařství mykénského Řecka bylo až nečekaně veristické. Zato první archaické sochy prý byly velice ploché a stylizované, jenže byly dřevěné (''xoanon''), takže je známe jenom z dobových zmínek. Dokonce ještě některé z archaických mramorových soch poněkud připomínají tento styl.
+
[[File:Woman figurine modelled as xoanon, clay, 600-550 BC, AM Agrigento, 120925.jpg|thumb|right|[[commons: File: Woman figurine modelled as xoanon, clay, 600-550 BC, AM Agrigento, 120925.jpg|Drobná terakota stojící bohyně s čelenkou, modelovaná jako xoanon, 600-550 před n. l. Archeologické muzeum v Agrigentu.]] ]]
  
Na tzv. daidalských sochách (viz info Daidalský styl) vidíme egyptský vliv, podobně i na typologických sochách, představujících mladíka (viz info Kúros) nebo dívku (viz info Koré), nejčastěji v 6. století před n. l. Pro sochy pozdní archaické doby je také typický zvláštní úsměv, viz info Úsměv archaických soch. Dalším oblíbenou postavou jsou záhadné sfingy, na jejichž proměně se často ukazuje specificky řecká vnímavost (viz info Sfinga).
+
Sochařství mykénského Řecka pozdní doby bronzové bylo až nečekaně veristické. Zato první archaické sochy prý byly velice ploché a stylizované – jenže byly dřevěné (''xoana'', sg. ''xoanon''), a proto je známe jenom z dobových zmínek. Dokonce ještě některé z archaických mramorových soch tento styl poněkud připomínají .
  
Klasická doba přinese verističtější (realističtější) zpodobnění, dokonce přichází se zobrazováním vnějšího výrazu duševních stavů. Helénistické sochařství se pak přiblíží k čemusi, co připomíná mnohem pozdější baroko. Ta podobnost není úplně náhodná, neboť renesanční mistři znali antiku prostřednictvím římských replik řeckých klasických soch – a jejich nástupci pak nejspíš zopakovali vývoj k barokizaci, jehož analogii vidíme i v antice. Vedle toho ovšem z helénistické a římské doby známe také pokusy o návrat k archaickému stylu („archaizující“), návrat ke klasice i různé jiné tendence, např. zasněný alexandrijský portrét. Přelom klasické a helénistické doby přináší celou plejádu sochařských škol, působících ponejvíce v Athénách, jejichž díla pak budou replikována ještě velice dlouho, někdy až do neoklasicismu. Podle mého mínění to ovšem představuje činnost až na pár výjimek velice nudnou.
+
Na tzv. daidalských sochách (viz info [[Daidalský styl]]) vidíme egyptský vliv, podobně i na typologických sochách, představujících mladíka ([[Kúros|kúros]]) nebo dívku ([[Koré|koré]]), ze 7. a nejčastěji z 6. století před n. l. Pro sochy pozdní archaické doby je také typický zvláštní úsměv, viz info [[Úsměv archaických soch]]. Dalším oblíbenou postavou jsou záhadné [[Sfinga|sfingy]], na jejichž proměně se často ukazuje specificky řecká vnímavost.
  
  Souvisle číst: v typickém případě: info [[Daidalský styl]]... info [[Periodizace stylů řecké keramiky]], ... nebo rovnou na [[Náboženství]]
+
Klasická doba přinese verističtější (realističtější) zpodobnění, dokonce přichází se zobrazováním vnějšího výrazu duševních stavů. Helénistické sochařství se pak přiblíží k čemusi, co připomíná mnohem pozdější baroko. Ta podobnost není úplně náhodná, neboť renesanční mistři znali antiku prostřednictvím římských replik řeckých klasických soch – a jejich nástupci pak nejspíš zopakovali vývoj k barokizaci, jehož analogii vidíme i v antice.<br />
 +
Vedle toho ovšem z helénistické a římské doby známe také pokusy o návrat k archaickému stylu („archaizující“), návrat ke klasice i různé jiné tendence, např. zasněný alexandrijský portrét.<br />
 +
Přelom klasické a helénistické doby přináší celou plejádu sochařských škol, působících ponejvíce v Athénách, jejichž díla pak budou replikována ještě velice dlouho, někdy až do neoklasicismu. (Podle mého mínění to ovšem představuje činnost až na pár výjimek velice nudnou.)
 +
<br clear=all>
  
[[Výtvarné styly a žánry]]
+
  Souvisle číst: v typickém případě info [[Daidalský styl]]... info [[Periodizace stylů řecké keramiky]] nebo rovnou [[Náboženství|'''Náboženství''']]
  
[[ÚVOD K CESTÁM PO ŘECKU]]
+
  Zpátky na [[ÚVOD K CESTÁM PO ŘECKU]]
  
  
 
[[Kategorie:Úvod]]
 
[[Kategorie:Úvod]]
 
[[Kategorie:Informační stránky]]
 
[[Kategorie:Informační stránky]]

Aktuální verze z 19. 3. 2018, 22:01

 info - stránka bez jednoznačného pokračování
 zkorigováno, vložit další fotky

Sochařství mykénského Řecka pozdní doby bronzové bylo až nečekaně veristické. Zato první archaické sochy prý byly velice ploché a stylizované – jenže byly dřevěné (xoana, sg. xoanon), a proto je známe jenom z dobových zmínek. Dokonce ještě některé z archaických mramorových soch tento styl poněkud připomínají .

Na tzv. daidalských sochách (viz info Daidalský styl) vidíme egyptský vliv, podobně i na typologických sochách, představujících mladíka (kúros) nebo dívku (koré), ze 7. a nejčastěji z 6. století před n. l. Pro sochy pozdní archaické doby je také typický zvláštní úsměv, viz info Úsměv archaických soch. Dalším oblíbenou postavou jsou záhadné sfingy, na jejichž proměně se často ukazuje specificky řecká vnímavost.

Klasická doba přinese verističtější (realističtější) zpodobnění, dokonce přichází se zobrazováním vnějšího výrazu duševních stavů. Helénistické sochařství se pak přiblíží k čemusi, co připomíná mnohem pozdější baroko. Ta podobnost není úplně náhodná, neboť renesanční mistři znali antiku prostřednictvím římských replik řeckých klasických soch – a jejich nástupci pak nejspíš zopakovali vývoj k barokizaci, jehož analogii vidíme i v antice.
Vedle toho ovšem z helénistické a římské doby známe také pokusy o návrat k archaickému stylu („archaizující“), návrat ke klasice i různé jiné tendence, např. zasněný alexandrijský portrét.
Přelom klasické a helénistické doby přináší celou plejádu sochařských škol, působících ponejvíce v Athénách, jejichž díla pak budou replikována ještě velice dlouho, někdy až do neoklasicismu. (Podle mého mínění to ovšem představuje činnost až na pár výjimek velice nudnou.)

 Souvisle číst: v typickém případě info Daidalský styl... info Periodizace stylů řecké keramiky nebo rovnou Náboženství
 Zpátky na ÚVOD K CESTÁM PO ŘECKU