Boj mezi bohy: Porovnání verzí
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
„Ferekýdés, který je mnohem starší než Hérakleitos, líčí, jak se řadí vojsko proti vojsku a vůdcem jednoho činí Krona, vůdcem druhého pak ''Ofionea''. Vypráví též o jejich vyzváních a utkáních, i o smlouvě, kterou spolu udělali, aby ti z nich, kteří padnou do ''Ógénu'', byli poraženi, a aby ti, kteří je vytlačí a zvítězí nad nimi, měli nebe. [Kelsos] chce říci, že podobnou povahu mají také mystéria o Títánech a Gigantech, která mluví o boji bohů, i příběhy Egypťanů o Týfónovi, Hórovi a Osiridovi.“ | „Ferekýdés, který je mnohem starší než Hérakleitos, líčí, jak se řadí vojsko proti vojsku a vůdcem jednoho činí Krona, vůdcem druhého pak ''Ofionea''. Vypráví též o jejich vyzváních a utkáních, i o smlouvě, kterou spolu udělali, aby ti z nich, kteří padnou do ''Ógénu'', byli poraženi, a aby ti, kteří je vytlačí a zvítězí nad nimi, měli nebe. [Kelsos] chce říci, že podobnou povahu mají také mystéria o Títánech a Gigantech, která mluví o boji bohů, i příběhy Egypťanů o Týfónovi, Hórovi a Osiridovi.“ | ||
− | Ve Ferekýdově verzi gigantomachie bojuje Kronos s ''Ofioneem''. Kronos zde však, na rozdíl od Hésioda, není Diovým otcem. Vůči starší epice má roli téměř prohozenou s Diem | + | Ve Ferekýdově verzi gigantomachie bojuje Kronos s ''Ofioneem''. Kronos zde však, na rozdíl od Hésioda, není Diovým otcem. Vůči starší epice má roli téměř prohozenou s Diem. V latinském pochopení u Tertulliana to vypadá takto (DK 7 B 4 /3): |
„Po vítězství nad Títány je u Ferekýda před ostatními ověnčen Saturn, u Diodóra Iuppiter.“ | „Po vítězství nad Títány je u Ferekýda před ostatními ověnčen Saturn, u Diodóra Iuppiter.“ | ||
+ | <br clear=all> | ||
Pokračovat v souvislém čtení: [[Kuriozity údajně foinícké]] | Pokračovat v souvislém čtení: [[Kuriozity údajně foinícké]] | ||
− | [[ | + | Zpátky na [[Ferekýdés ze Syru – Prapočátek části filosofie na Kykladách?]] |
− | [[ | + | Zpátky na obsah kapitoly [[SYROS]] |
− | [[ | + | Zpátky na začátek (obsah) kykladské knihy: [[Pouť na Kyklady|'''POUŤ NA KYKLADY''']] |
Aktuální verze z 30. 12. 2017, 13:45
Na bojové scény u Ferekýda dojde také. Órigenova odpověď Kelsovi zachovala Ferekýdovo líčení Gigantomachie(DK 7 B 4 /1):
„Ferekýdés, který je mnohem starší než Hérakleitos, líčí, jak se řadí vojsko proti vojsku a vůdcem jednoho činí Krona, vůdcem druhého pak Ofionea. Vypráví též o jejich vyzváních a utkáních, i o smlouvě, kterou spolu udělali, aby ti z nich, kteří padnou do Ógénu, byli poraženi, a aby ti, kteří je vytlačí a zvítězí nad nimi, měli nebe. [Kelsos] chce říci, že podobnou povahu mají také mystéria o Títánech a Gigantech, která mluví o boji bohů, i příběhy Egypťanů o Týfónovi, Hórovi a Osiridovi.“
Ve Ferekýdově verzi gigantomachie bojuje Kronos s Ofioneem. Kronos zde však, na rozdíl od Hésioda, není Diovým otcem. Vůči starší epice má roli téměř prohozenou s Diem. V latinském pochopení u Tertulliana to vypadá takto (DK 7 B 4 /3):
„Po vítězství nad Títány je u Ferekýda před ostatními ověnčen Saturn, u Diodóra Iuppiter.“
Pokračovat v souvislém čtení: Kuriozity údajně foinícké
Zpátky na Ferekýdés ze Syru – Prapočátek části filosofie na Kykladách?
Zpátky na obsah kapitoly SYROS
Zpátky na začátek (obsah) kykladské knihy: POUŤ NA KYKLADY