Raně klasická filosofie: Porovnání verzí

Z KEROS
Přejít na: navigace, hledání
Řádka 1: Řádka 1:
V klasické době brzy (v  pozdním 5. století před n. l.) následuje „obrat k věcem lidským“ (sofisté, Sókratés) a vzniká slovo filosofie.
+
Zhodnocení (nadhodnocení?) řeči.
  
Kult „jsoucna“ a „podstaty“.
+
Vyděluje se technizovaný pojem myšlení.
  
Všechno starší se reinterpretuje (např. Aristotelés presokratiky).
+
Provázanost myšlení, řeči a „jsoucna“.
<br />
 
<br />
 
  
Kacířská představa:<br />
+
Zhodnocení (nadhodnocení?) bezrozpornosti, dokonce jako kriteria pravdy.
Přírodověda pokročilého 19. století by lépe navázala na pozdně archaický styl zkoumání (nebo ještě na raně klasické myšlenky), než na sókratovskou účelovost ve světě a aristotelské podstaty. Bez klasického vydělení člověka z přírody a rozpolcení světa na sublunární a nadlunární by šlo všechno líp. Argumentem pro tuto podvratnou představu je zkušenost s tím, jak pracně musíme při výkladu presokratiků odvysvětlovat aristotelské dezinterpretace, které prostřednictvím školní tradice všem vlezly pod kůži.<br />
 
(Soukromě to vidím tak, že mezi raným 5. stoletím před n. l. a pozdním 19. stoletím je ve filosofii zajímavých novinek jen poskrovnu, takže vynechání oné doby by přineslo menší škodu, než jakou přináší její nadhodnocování.)
 
  
Návrat před Sókrata může být útěchou nejen v prostředí moralizování (Nietzscheho motiv), ale také v době běsnícího antropocénu – i masivního zneužívání společenských věd.
+
Používá se důkaz sporem. (Sofisté, Parmenidés.)
<br />
 
<br />
 
  
(Ostatně, na mých oblíbených Kykladách představuje archaická doba druhý vrchol jejich slávy, po rané době bronzové, zatímco klasická doba tam přináší značný úpadek.)
+
 
 +
Příklad: Parmenidés, část zlomku B 8:
 +
 
 +
:Toutéž věcí je myslet a myslet, že jest, neboť větu<br />
 +
:bez jsoucího, v němž je vždy myšlení vyřčeno, nijak<br />
 +
:myšlení nemůžeš nalézt, vždyť není a nikdy nebude
 +
:nic jiného mimo jsoucí, neb Moira je sevřela pouty,
 +
:aby bylo vždy celé a bez hnutí. Proto vše bude
 +
:pouhým jménem, co lidé si vytkli věříce pevně,
 +
:že je to pravda: Vznikat a zanikat, být a též nebýt,
 +
:měnit svoje místo a barvu měnit jasnou.
 +
 
 +
 
 +
Přesto jako ohlédnutí za hodnotami archaické doby stále působí tragédie.
 
<br clear=all>
 
<br clear=all>
 
<br />
 
<br />

Verze z 9. 4. 2018, 16:28

Zhodnocení (nadhodnocení?) řeči.

Vyděluje se technizovaný pojem myšlení.

Provázanost myšlení, řeči a „jsoucna“.

Zhodnocení (nadhodnocení?) bezrozpornosti, dokonce jako kriteria pravdy.

Používá se důkaz sporem. (Sofisté, Parmenidés.)


Příklad: Parmenidés, část zlomku B 8:

Toutéž věcí je myslet a myslet, že jest, neboť větu
bez jsoucího, v němž je vždy myšlení vyřčeno, nijak
myšlení nemůžeš nalézt, vždyť není a nikdy nebude
nic jiného mimo jsoucí, neb Moira je sevřela pouty,
aby bylo vždy celé a bez hnutí. Proto vše bude
pouhým jménem, co lidé si vytkli věříce pevně,
že je to pravda: Vznikat a zanikat, být a též nebýt,
měnit svoje místo a barvu měnit jasnou.


Přesto jako ohlédnutí za hodnotami archaické doby stále působí tragédie.


Dál na Obrat k věcem lidským
Zpátky na začátek této prezentace