Boj mezi bohy: Porovnání verzí
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
− | Na bojové scény u Ferekýda dojde také. | + | Na bojové scény u Ferekýda dojde také. Órigenova odpověď Kelsovi zachovala Ferekýdovo líčení Gigantomachie(DK 7 B 4 /1): |
„Ferekýdés, který je mnohem starší než Hérakleitos, líčí, jak se řadí vojsko proti vojsku a vůdcem jednoho činí Krona, vůdcem druhého pak ''Ofionea''. Vypráví též o jejich vyzváních a utkáních, i o smlouvě, kterou spolu udělali, aby ti z nich, kteří padnou do ''Ógénu'', byli poraženi, a aby ti, kteří je vytlačí a zvítězí nad nimi, měli nebe. [Kelsos] chce říci, že podobnou povahu mají také mystéria o Títánech a Gigantech, která mluví o boji bohů, i příběhy Egypťanů o Týfónovi, Hórovi a Osiridovi.“ | „Ferekýdés, který je mnohem starší než Hérakleitos, líčí, jak se řadí vojsko proti vojsku a vůdcem jednoho činí Krona, vůdcem druhého pak ''Ofionea''. Vypráví též o jejich vyzváních a utkáních, i o smlouvě, kterou spolu udělali, aby ti z nich, kteří padnou do ''Ógénu'', byli poraženi, a aby ti, kteří je vytlačí a zvítězí nad nimi, měli nebe. [Kelsos] chce říci, že podobnou povahu mají také mystéria o Títánech a Gigantech, která mluví o boji bohů, i příběhy Egypťanů o Týfónovi, Hórovi a Osiridovi.“ |
Verze z 15. 3. 2017, 21:10
Na bojové scény u Ferekýda dojde také. Órigenova odpověď Kelsovi zachovala Ferekýdovo líčení Gigantomachie(DK 7 B 4 /1):
„Ferekýdés, který je mnohem starší než Hérakleitos, líčí, jak se řadí vojsko proti vojsku a vůdcem jednoho činí Krona, vůdcem druhého pak Ofionea. Vypráví též o jejich vyzváních a utkáních, i o smlouvě, kterou spolu udělali, aby ti z nich, kteří padnou do Ógénu, byli poraženi, a aby ti, kteří je vytlačí a zvítězí nad nimi, měli nebe. [Kelsos] chce říci, že podobnou povahu mají také mystéria o Títánech a Gigantech, která mluví o boji bohů, i příběhy Egypťanů o Týfónovi, Hórovi a Osiridovi.“
Ve Ferekýdově verzi gigantomachie bojuje Kronos s Ofioneem. Kronos zde však, na rozdíl od Hésioda, není Diovým otcem. Vůči starší epice má roli téměř prohozenou s Diem (zatímco Zeus s Uranem). V latinském pochopení u Tertulliana to vypadá takto (DK 7 B 4 /3):
„Po vítězství nad Títány je u Ferekýda před ostatními ověnčen Saturn, u Diodóra Iuppiter.“
Pokračovat v souvislém čtení: Kuriozity údajně foinícké
Ferekýdés ze Syru – Prapočátek části filosofie na Kykladách?