Afrodíté z Mélu: Porovnání verzí
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
zkorigováno, vložit ještě další fotky | zkorigováno, vložit ještě další fotky | ||
+ | |||
+ | [[File:MG-Paris-Aphrodite of Milos edited.jpg|thumb|right|256px|[[commons: File:MG-Paris-Aphrodite of Milos edited.jpg|Afrodíté z Mélu tak, jak ji vystavují v Louvru.]] ]] | ||
[[File: Furtwängler-Restortation-Venus-de-Milo.jpg|thumb|192 px|left|Afrodíté z Mélu tak, jak by vypadala po normálním sestavení nalezených dílů. ]] | [[File: Furtwängler-Restortation-Venus-de-Milo.jpg|thumb|192 px|left|Afrodíté z Mélu tak, jak by vypadala po normálním sestavení nalezených dílů. ]] |
Verze z 8. 1. 2018, 22:08
zkorigováno, vložit ještě další fotky
Afrodíté z Mélu – častěji označovaná jako Venuše z Mélu (Venus de Milo) – je socha převelice slavná.
V jejím dávném úkrytu ji roku 1820 našel sedlák z Trypiti na Mélu, čímž spustil lavinu dost zvláštních událostí.
Sochu vytvořil v letech 130 až 100 před n. l. z několika bloků parského mramoru helénistický sochař Alexandros z Antiochie. Je mírně nadživotní a chybí jí ruce, což jí (alespoň v mých očích) svědčí, neboť takto je symbolem a ne kýčem.
Vystavuje ji muzeum v Louvru, které už v době krátce po nálezu odstranilo původní podstavec a nejspíš i ruce, aby se mohlo říkat, že jde o dílo Praxitelovo. Zpodobnění totiž navazuje na paxitelovský typ Afrodíté anadyomené, tedy „oblékající se Afrodíty“, patrně po vynoření se z moře v blízkosti Kypru nebo Rhodu.
Tak pokusem o podfuk vzniklo dílo zajímavější než původní, torzo je znakem. Podrobněji o okolnostech nálezu a problémech se sochou viz exkurz Venus de Milo.
Souvisle číst: exkurz Venus de Milo, exkurz Její ozvěny nebo rovnou Profitis Ilias
Zpátky na obsah kapitoly MÉLOS (Milos)
Zpátky na začátek (obsah) kykladské knihy: POUŤ NA KYKLADY