Boj mezi bohy: Porovnání verzí

Z KEROS
Přejít na: navigace, hledání
 
Řádka 3: Řádka 3:
 
„Ferekýdés, který je mnohem starší než Hérakleitos, líčí, jak se řadí vojsko proti vojsku a vůdcem jednoho činí Krona, vůdcem druhého pak ''Ofionea''. Vypráví též o jejich vyzváních a utkáních, i o smlouvě, kterou spolu udělali, aby ti z nich, kteří padnou do ''Ógénu'', byli poraženi, a aby ti, kteří je vytlačí a zvítězí nad nimi, měli nebe. [Kelsos] chce říci, že podobnou povahu mají také mystéria o Títánech a Gigantech, která mluví o boji bohů, i příběhy Egypťanů o Týfónovi, Hórovi a Osiridovi.“
 
„Ferekýdés, který je mnohem starší než Hérakleitos, líčí, jak se řadí vojsko proti vojsku a vůdcem jednoho činí Krona, vůdcem druhého pak ''Ofionea''. Vypráví též o jejich vyzváních a utkáních, i o smlouvě, kterou spolu udělali, aby ti z nich, kteří padnou do ''Ógénu'', byli poraženi, a aby ti, kteří je vytlačí a zvítězí nad nimi, měli nebe. [Kelsos] chce říci, že podobnou povahu mají také mystéria o Títánech a Gigantech, která mluví o boji bohů, i příběhy Egypťanů o Týfónovi, Hórovi a Osiridovi.“
  
Ve Ferekýdově verzi gigantomachie bojuje Kronos s ''Ofioneem''. Kronos zde však, na rozdíl od Hésioda, není Diovým otcem. Vůči starší epice má roli téměř prohozenou s Diem (zatímco Zeus s Uranem). V latinském pochopení u Tertulliana to vypadá takto (DK 7 B 4 /3):
+
Ve Ferekýdově verzi gigantomachie bojuje Kronos s ''Ofioneem''. Kronos zde však, na rozdíl od Hésioda, není Diovým otcem. Vůči starší epice má roli téměř prohozenou s Diem. V latinském pochopení u Tertulliana to vypadá takto (DK 7 B 4 /3):
  
 
„Po vítězství nad Títány je u Ferekýda před ostatními ověnčen Saturn, u Diodóra Iuppiter.“
 
„Po vítězství nad Títány je u Ferekýda před ostatními ověnčen Saturn, u Diodóra Iuppiter.“
 +
<br clear=all>
  
 
   Pokračovat v souvislém čtení: [[Kuriozity údajně foinícké]]
 
   Pokračovat v souvislém čtení: [[Kuriozity údajně foinícké]]
  
[[Ferekýdův spis: Sedmero slují]]
+
  Zpátky na [[Ferekýdés ze Syru – Prapočátek části filosofie na Kykladách?]]
  
[[Ferekýdés ze Syru – Prapočátek části filosofie na Kykladách?]]
+
  Zpátky na obsah kapitoly [[SYROS]]
  
[[SYROS]]
+
  Zpátky na začátek (obsah) kykladské knihy: [[Pouť na Kyklady|'''POUŤ NA KYKLADY''']]
  
  

Aktuální verze z 30. 12. 2017, 13:45

Na bojové scény u Ferekýda dojde také. Órigenova odpověď Kelsovi zachovala Ferekýdovo líčení Gigantomachie(DK 7 B 4 /1):

„Ferekýdés, který je mnohem starší než Hérakleitos, líčí, jak se řadí vojsko proti vojsku a vůdcem jednoho činí Krona, vůdcem druhého pak Ofionea. Vypráví též o jejich vyzváních a utkáních, i o smlouvě, kterou spolu udělali, aby ti z nich, kteří padnou do Ógénu, byli poraženi, a aby ti, kteří je vytlačí a zvítězí nad nimi, měli nebe. [Kelsos] chce říci, že podobnou povahu mají také mystéria o Títánech a Gigantech, která mluví o boji bohů, i příběhy Egypťanů o Týfónovi, Hórovi a Osiridovi.“

Ve Ferekýdově verzi gigantomachie bojuje Kronos s Ofioneem. Kronos zde však, na rozdíl od Hésioda, není Diovým otcem. Vůči starší epice má roli téměř prohozenou s Diem. V latinském pochopení u Tertulliana to vypadá takto (DK 7 B 4 /3):

„Po vítězství nad Títány je u Ferekýda před ostatními ověnčen Saturn, u Diodóra Iuppiter.“

 Pokračovat v souvislém čtení: Kuriozity údajně foinícké
 Zpátky na Ferekýdés ze Syru – Prapočátek části filosofie na Kykladách?
 Zpátky na obsah kapitoly SYROS
 Zpátky na začátek (obsah) kykladské knihy: POUŤ NA KYKLADY