Afrodíté z Mélu: Porovnání verzí
(Není zobrazeno 14 mezilehlých verzí od stejného uživatele.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
− | + | [[File:MG-Paris-Aphrodite of Milos edited.jpg|thumb|right|[[commons: File:MG-Paris-Aphrodite of Milos edited.jpg|Afrodíté z Mélu tak, jak ji vystavují v Louvru.]] ]] | |
− | [[File: | ||
− | |||
− | V jejím dávném [[K úkrytu Afrodíty z Mélu|úkrytu]] ji roku 1820 našel | + | [[File: Furtwängler-Restortation-Venus-de-Milo.jpg|thumb|left|192 px|Afrodíté z Mélu tak, jak by vypadala po normálním sestavení nalezených dílů. ]] |
+ | |||
+ | [[File:Aphrodite of Milos at the Louvre Museum in Paris.jpg|thumb|left|[[commons: File:Aphrodite of Milos at the Louvre Museum in Paris.jpg|Afrodíté z Mélu alias Venus de Milo.]] ]] | ||
+ | |||
+ | [[File:Venus de Milo Louvre Ma399 n5.jpg|thumb|right|[[commons: File:Venus de Milo Louvre Ma399 n5.jpg|Afrodíté z Mélu alias Venus de Milo.]] ]] | ||
+ | |||
+ | Afrodíté z Mélu – častěji označovaná jako Venuše z Mélu (''Venus de Milo'') – je socha převelice slavná. | ||
+ | |||
+ | V jejím dávném [[K úkrytu Afrodíty z Mélu|úkrytu]] ji roku 1820 našel sedlák z Trypiti na Mélu, čímž spustil lavinu dost zvláštních událostí. | ||
Sochu vytvořil v letech 130 až 100 před n. l. z několika bloků parského mramoru helénistický sochař Alexandros z Antiochie. Je mírně nadživotní a chybí jí ruce, což jí (alespoň v mých očích) svědčí, neboť takto je symbolem a ne kýčem. | Sochu vytvořil v letech 130 až 100 před n. l. z několika bloků parského mramoru helénistický sochař Alexandros z Antiochie. Je mírně nadživotní a chybí jí ruce, což jí (alespoň v mých očích) svědčí, neboť takto je symbolem a ne kýčem. | ||
− | Vystavuje ji muzeum v | + | [http://142521.w21.wedos.ws/domains/keros.cz/index.php?title=Louvre,_v%C4%9Bci_z_Kyklad#Afrod.C3.ADt.C3.A9_z_M.C3.A9lu Vystavuje ji] muzeum v Louvru, které už v době krátce po nálezu odstranilo původní podstavec a nejspíš i ruce, aby se mohlo říkat, že jde o dílo Praxitelovo. Zpodobnění totiž navazuje na praxitelovský typ ''Afrodíté anadyomené'', tedy „vynořující se (oblékající se) Afrodíty“, patrně po vynoření se z moře v blízkosti Kypru nebo Rhodu. |
+ | |||
+ | Tak pokusem o podfuk vzniklo dílo zajímavější než původní, torzo je znakem. Podrobněji o okolnostech nálezu a problémech se sochou viz exkurz [[Venus de Milo]]. | ||
+ | <br clear=all> | ||
− | + | Souvisle číst: exkurz [[Venus de Milo]], exkurz [[Ozvěny Afrodíty z Mélu|Její ozvěny]] nebo rovnou [[Profitis Ilias na Mélu|Profitis Ilias]] | |
− | + | Zpátky na [[Sochy a reliéfy od klasické doby na Kykladách]] | |
− | |||
− | [[ | + | Zpátky na obsah kapitoly [[MÉLOS (Milos)]] |
− | [[ | + | Zpátky na začátek (obsah) kykladské knihy: [[Pouť na Kyklady|'''POUŤ NA KYKLADY''']] |
[[Kategorie:Afrodíté z Mélu]] | [[Kategorie:Afrodíté z Mélu]] |
Aktuální verze z 23. 6. 2019, 21:17
Afrodíté z Mélu – častěji označovaná jako Venuše z Mélu (Venus de Milo) – je socha převelice slavná.
V jejím dávném úkrytu ji roku 1820 našel sedlák z Trypiti na Mélu, čímž spustil lavinu dost zvláštních událostí.
Sochu vytvořil v letech 130 až 100 před n. l. z několika bloků parského mramoru helénistický sochař Alexandros z Antiochie. Je mírně nadživotní a chybí jí ruce, což jí (alespoň v mých očích) svědčí, neboť takto je symbolem a ne kýčem.
Vystavuje ji muzeum v Louvru, které už v době krátce po nálezu odstranilo původní podstavec a nejspíš i ruce, aby se mohlo říkat, že jde o dílo Praxitelovo. Zpodobnění totiž navazuje na praxitelovský typ Afrodíté anadyomené, tedy „vynořující se (oblékající se) Afrodíty“, patrně po vynoření se z moře v blízkosti Kypru nebo Rhodu.
Tak pokusem o podfuk vzniklo dílo zajímavější než původní, torzo je znakem. Podrobněji o okolnostech nálezu a problémech se sochou viz exkurz Venus de Milo.
Souvisle číst: exkurz Venus de Milo, exkurz Její ozvěny nebo rovnou Profitis Ilias
Zpátky na Sochy a reliéfy od klasické doby na Kykladách
Zpátky na obsah kapitoly MÉLOS (Milos)
Zpátky na začátek (obsah) kykladské knihy: POUŤ NA KYKLADY