Archaické sochařství na Kykladách: Porovnání verzí

Z KEROS
Přejít na: navigace, hledání
 
(Není zobrazeno 20 mezilehlých verzí od stejného uživatele.)
Řádka 1: Řádka 1:
  zkorigováno, vložit fotky
+
[[File:Kouros from Ptoon 550 BC NAMA 10 102536102533.jpg|thumb|left|[[commons: File:Kouros from Ptoon 550 BC NAMA 10 102536102533.jpg|Kúros ze svatyně Ptóon v Boiótii, naxijská práce, 550 před n. l. Národní archeologické Muzeum v Athénách.]] ]]
  
V druhé polovině řecké archaické doby (7. a 6. století před n. l.) se Kyklady podruhé dostávají na pomyslnou špičku sochařské dokonalosti (totiž po rané době bronzové). Zdejší mistři významně přispěli k vývoji řeckého a evropského sochařství. Místní zásoby mimořádně kvalitního mramoru a místní sochařské školy, zvláště naxijská a parská, získávají věhlas po celém řeckém světě. Jejich produkci potkáváme prakticky všude, třeba až na Sicílii, avšak nejlepší kousky se vozily na Délos. Dodnes je Délos místem, kde můžeme v muzeu vidět pohromadě nejvíc archaických plastik (foto, další), byť v podobě torz. Celými exempláři se chlubí Národní muzeum v Athénách (foto) a vybraná světová muzea.
+
[[File:Kore 081088.jpg|thumb|right|[[commons: File:Kore 081088.jpg|"Níkandra z Naxu Artemidě na Délos." Raná naxijská práce, 650 před n. l. Plochá stylizace, vysoká 180 cm. Národní archeologické museum v Athénách.]] ]]
  
Převažují sochy mladíků (viz info [[Kúros]]) a dívek (viz info [[Koré]]), a to v elegantním iónském stylu, který upřednostňuje lehčí štíhlejší postavy než mužnější styl dórský. S kykladským exportem soch a mramoru souvisí také větší počet nalezených polotovarů soch, ponechaných po cestě nebo přímo v lomu, viz exkurz [[Polotovary soch]]. Některé z nich jsou úctyhodných rozměrů (foto), neboť řečtí Kyklaďané tuto kolosální formu z jednoho kusu mramoru oblibují a technicky zvládají. Patrně rekordním kouskem byl kúros z Naxu stojící na Délu, který byl vysoký kolem 14 metrů (foto).
+
V druhé polovině řecké archaické doby (7. a 6. století před n. l.) se Kyklady podruhé dostávají na pomyslnou špičku sochařské dokonalosti (totiž po rané době bronzové). Zdejší mistři významně přispěli k vývoji řeckého a evropského sochařství. Místní zásoby mimořádně kvalitního mramoru a místní sochařské školy, zvláště naxijská a parská, získávají věhlas po celém řeckém světě. Jejich produkci potkáváme prakticky všude, třeba až na Sicílii, avšak nejlepší kousky se vozily na [[DÉLOS|Délos]]. Dodnes je Délos místem, kde můžeme [[Archaické sochy a reliéfy na Délu|v muzeu vidět]] pohromadě nejvíc archaických plastik, byť v podobě torz. Celými exempláři se chlubí Národní muzeum v Athénách a vybraná světová muzea.
  
Kykladští kúrové jsou štíhlejšího iónského typu, dokonce představují jeho extrém. Kupodivu to platí i na ostrovech s dórským obyvatelstvem.
+
Převažují sochy mladíků (viz info [[Kúros]]) a dívek (viz info [[Koré]]), a to v elegantním iónském stylu, který upřednostňuje lehčí štíhlejší postavy než mužnější styl dórský. S kykladským exportem soch a mramoru souvisí také větší počet nalezených polotovarů soch, ponechaných po cestě nebo přímo v lomu, viz exkurz [[Polotovary soch]]. Některé z nich jsou úctyhodných rozměrů, neboť řečtí Kyklaďané tuto kolosální formu z jednoho kusu mramoru oblibují a technicky zvládají. Patrně rekordním kouskem byl kúros z Naxu stojící na Délu, který byl vysoký kolem 14 metrů.
 +
<br clear=all>
 +
[[File:Kouros of Faranga, Naxos, 570 BC, 118965.jpg|thumb|left|[[commons: File:Kouros of Faranga, Naxos, 570 BC, 118965.jpg|Kúros u Farangy na Naxu. Torzo polotovaru sochy, 570 před n. l., měří 5,5 metru.]] ]]
 +
 
 +
[[File:Kouros Delo022.jpg|thumb|right|[[commons: File:Kouros Delo022.jpg|Torza naxijské kolosální sochy kúra z 1. poloviny 6. století před n. l. Délos.]] ]]
 +
 
 +
Kykladští kúrové jsou většinou štíhlejšího iónského typu, dokonce představují jeho extrém, viz např. [[Kúros z Mélu]]. Kupodivu to platí i na ostrovech s dórským obyvatelstvem.
 +
 
 +
Kykladské ''korai'' (dívky) jsou nejprve stylizované v ploše, téměř jako pradávné idoly, je to ale spíš vlivem návaznosti na raně archaické plastiky, zvané ''xoana'', protože byly většinou dřevěné, možná jde i o zbytek vlivu geometrické stylizace. V každém případě jsou méně trojrozměrné než plastiky střední a pozdní doby bronzové, což je vlastně překvapivé. Postupně nabývají na objemu a na zdobnosti oděvu.
 +
<br clear=all>
 +
 
 +
[[File:028MAD Sphinx.jpg|thumb|left|[[commons: File:028MAD Sphinx.jpg|Sfinga z Naxu v Delfách, 570-560 před n. l. Archeologické muzeum v Delfám.]] ]]
 +
 
 +
[[File:Base with reliefs and inscription, 650-600 BC, Delos, A 728, 143397.jpg|thumb|right|[[commons: File:Base with reliefs and inscription, 650-600 BC, Delos, A 728, 143397.jpg|Báze sochy kúra s reliéfy a nápisem „Vyrobil a věnoval Euthykartidés z Naxu". Mramor, 650 až 600 před n. l. Archeologické muzeum na Délu.]] ]]
 +
 
 +
Dalším typickým darem posvátnému místu byly [[Sfinga|sfingy]], třeba [[Sfinga Naxijských v Delfách|naxijská v Delfách]] nebo parská na Délu. Už koncem 7. století před n. l. se na podstavce soch občas píše dedikace nebo i jméno mistra. Lépe si to vše ukážeme na sochách až v [[Archaické sochy a reliéfy na Délu|Archeologickém muzeu na Délu]] i jinde.
 +
<br clear=all>
 +
<br />
 +
 
 +
[[File:Terrace of the Lions Delos 130058.jpg|thumb|left|[[commons: File:Terrace of the Lions Delos 130058.jpg|Lví terasa na Délu, naxijská práce, 620-600 před n. l. (Kopie. Originály jsou v místním muzeu.)]] ]]
  
Kykladské ''korai'' (dívky) jsou nejprve stylizované v ploše (foto), téměř jako pradávné idoly, je to ale spíš vlivem návaznosti na raně archaické plastiky, zvané ''xoana'', protože byly většinou dřevěné, možná jde i o zbytek vlivu geometrické stylizace. V každém případě jsou méně trojrozměrné než plastiky střední a pozdní doby bronzové, což je vlastně překvapivé. Postupně nabývají na objemu (foto) a na zdobnosti oděvu (foto a hlava koré z podobné doby).
+
[[File:Lion of Kea.JPG|thumb|right|[[commons: File:Lion of Kea.JPG|Lev ve skále, archaická plastika v okolí Ioulidy na ostrově Kea.]] ]]
  
Dalším typickým darem posvátnému místu byly sfingy (viz info [[Sfinga]]), třeba naxijská v Delfách (foto) nebo parská na Délu. Už koncem 7. století před n. l. se na podstavce soch občas píše dedikace nebo i jméno mistra (foto). Lépe si to vše ukážeme na sochách až v [[Archaické sochy a reliéfy na Délu|Archeologickém muzeu na Délu]] i jinde. Pokud komu chybí základní poučení o řeckém sochařství a touží po něm, najde je v infu [[Styly a žánry řeckých plastik]].
+
Samozřejmě se sochá leccos. Zvláště lvi, někdy jsou velké sochy záměrně ponechané jako součást přírodní skály.
  
Samozřejmě se sochá leccos. Zvláště lvi (foto), někdy jsou velké sochy záměrně ponechané jako součást přírodní skály (foto).
+
Viz také [https://commons.wikimedia.org/wiki/User:Zde/GreekCyc#Sculptures oddíly alba archaických soch na Kykladách a z Kyklad].  
  
 +
(Pokud komu chybí základní poučení o řeckém sochařství a touží po něm, najde je v infu [[Styly a žánry řeckých plastik]].)
 
<br clear=all>
 
<br clear=all>
  
Řádka 19: Řádka 39:
 
   Zpátky na obsah kapitoly [[NAPŘED O KYKLADÁCH]]
 
   Zpátky na obsah kapitoly [[NAPŘED O KYKLADÁCH]]
  
   Zpátky na začátek (obsah) kykladské knihy: [[Pouť na Kyklady| '''POUŤ NA KYKLADY''']]
+
   Zpátky na začátek (obsah) kykladské knihy: [[Pouť na Kyklady|'''POUŤ NA KYKLADY''']]
  
  
 
[[Kategorie:Kyklady]]
 
[[Kategorie:Kyklady]]

Aktuální verze z 1. 3. 2018, 15:24

V druhé polovině řecké archaické doby (7. a 6. století před n. l.) se Kyklady podruhé dostávají na pomyslnou špičku sochařské dokonalosti (totiž po rané době bronzové). Zdejší mistři významně přispěli k vývoji řeckého a evropského sochařství. Místní zásoby mimořádně kvalitního mramoru a místní sochařské školy, zvláště naxijská a parská, získávají věhlas po celém řeckém světě. Jejich produkci potkáváme prakticky všude, třeba až na Sicílii, avšak nejlepší kousky se vozily na Délos. Dodnes je Délos místem, kde můžeme v muzeu vidět pohromadě nejvíc archaických plastik, byť v podobě torz. Celými exempláři se chlubí Národní muzeum v Athénách a vybraná světová muzea.

Převažují sochy mladíků (viz info Kúros) a dívek (viz info Koré), a to v elegantním iónském stylu, který upřednostňuje lehčí štíhlejší postavy než mužnější styl dórský. S kykladským exportem soch a mramoru souvisí také větší počet nalezených polotovarů soch, ponechaných po cestě nebo přímo v lomu, viz exkurz Polotovary soch. Některé z nich jsou úctyhodných rozměrů, neboť řečtí Kyklaďané tuto kolosální formu z jednoho kusu mramoru oblibují a technicky zvládají. Patrně rekordním kouskem byl kúros z Naxu stojící na Délu, který byl vysoký kolem 14 metrů.

Kykladští kúrové jsou většinou štíhlejšího iónského typu, dokonce představují jeho extrém, viz např. Kúros z Mélu. Kupodivu to platí i na ostrovech s dórským obyvatelstvem.

Kykladské korai (dívky) jsou nejprve stylizované v ploše, téměř jako pradávné idoly, je to ale spíš vlivem návaznosti na raně archaické plastiky, zvané xoana, protože byly většinou dřevěné, možná jde i o zbytek vlivu geometrické stylizace. V každém případě jsou méně trojrozměrné než plastiky střední a pozdní doby bronzové, což je vlastně překvapivé. Postupně nabývají na objemu a na zdobnosti oděvu.

Dalším typickým darem posvátnému místu byly sfingy, třeba naxijská v Delfách nebo parská na Délu. Už koncem 7. století před n. l. se na podstavce soch občas píše dedikace nebo i jméno mistra. Lépe si to vše ukážeme na sochách až v Archeologickém muzeu na Délu i jinde.

Samozřejmě se sochá leccos. Zvláště lvi, někdy jsou velké sochy záměrně ponechané jako součást přírodní skály.

Viz také oddíly alba archaických soch na Kykladách a z Kyklad.

(Pokud komu chybí základní poučení o řeckém sochařství a touží po něm, najde je v infu Styly a žánry řeckých plastik.)

 Souvisle číst: exkurz Polotovary soch nebo rovnou Drobné bronzy
 Zpátky na obsah kapitoly NAPŘED O KYKLADÁCH
 Zpátky na začátek (obsah) kykladské knihy: POUŤ NA KYKLADY