Kinský, Řecká keramika z Lukánie a Apulie
Obsah
Lukánie, 5. století před n. l.
Panathénajská amfora
Ani v řecké klasické době se produkce keramiky samozřejmě neomezuje na Attiku. Významné verze – dokonce i klasické červenofigurové keramiky – se objevují také ve Velkém Řecku, tedy v řeckých obcích v jižní Itálii, nejvýrazněji v Lukánii a Apulii. V 5. století před n. l. zatím produkce jižní Itálie nevybočuje z obvyklého (attického) kánonu, postupně se však „barokizuje“ více než na řecké pevnině.
Panathénajská amfora. Lukánie, Malíř z Primata, kolem roku 430 př. n. l. NG v Praze, palác Kinských, ze sbírky Ústavu pro klasickou archeologii UK, ÚKA 58-404.
Peliké
Peliké. Žena držící ratolest podává atletovi stuhu vítězství. (Na druhé straně, B: Dva mladíci v pláštích.) Lukánie, Malíř Brooklyn-Budapešť, koncem 5. století př. n. l. NG v Praze, palác Kinských, ze sbírek Národního muzea, NM-HM10 4758.
Volutový kratér
Volutový kratér. Malby zobrazují svatební, s eschatologickou analogií, např. očistné obřady. Ve volutách uch reliéfní gorgoneia. Lukánie, Malíř z Roccanovy, 350 až 325 př. n. l. NG v Praze, palác Kinských, NM-H10 4759.
Celek strany Aː Doleː žena a mladík u luteria (umavydla).
Celek strany Bː Na hrdle mladíci a žena, na těle flétnistka, dále sedící a stojící mladík.
Zdobný styl
V poslední generaci klasické doby (kolem roku 350 před n. l.) se v Lukánii objevuje specifický zdobný („bohatý“) styl (Ornate Style, Rich Style), který zde pokračuje na začátku doby helénistické, než se i tady vázová malba a celý ráz keramiky zcela promění. Působí přímo barokně. (Vůbec nechápu velký zájem o tento styl.)
Číše. Na vnitřní straně Erós, držící pootevřenou šperkovnici. Nápadná ženskost postavy je příznačná pro zobrazení Eróta v této době. Apúlie?, zdobný styl, 340 až 320 př. n. l. NG v Praze, palác Kinských, ze sbírek Národního muzea, NM-H10 8111.
Okřídlený Erós s thyrsem a košíkem běží k ženě nesoucí obětiny. Malba na nádobě (askos), zdobný styl, 350 až 325 před n. l. NG v Praze, palác Kinských, ze sbírek Národního muzea, NM-H10 2437.
Messapská keramika
Kromě obvyklé řecké keramiky se v Apulii objevuje také tzv. Messapská. Představuje italický svéráz, možná prý s ilyrským vlivem. Je zde typická pro předěl klasické a helénistické doby.
Messapijská amfora, tzv. nestoris (trozella). Apulská keramika. Malba: rostlinný motiv na světlém povrchu. 4. století př. n. l. NG v Praze, palác Kinských, ze sbírek Národního muzea, NM-H10 4793.
Souvisle číst: Řecké umění helénistické doby
Zpátky na Umění starého Středomoří, v paláci Kinských
Zpátky na Z českých antických sbírek
Zpátky na Muzea
Zpátky na ÚVOD K CESTÁM PO ŘECKU