Antika šedobílá a barvitá: Porovnání verzí

Z KEROS
Přejít na: navigace, hledání
Řádka 1: Řádka 1:
   Stránka se připravuje
+
   zkorigováno, vložit fotku
  
 
Ze školy si pamatujeme frázi „již staří Řekové“, z muzeí bílé sochy, z knih „hlavy“, tedy busty vesměs šílených státníků a většinou nehistorické „portréty“ filosofů. Antický chrám ovšem poznáme, podle bílých sloupů s hlavicemi. Podobně je tomu s našimi představami o starém náboženství nebo filosofii. Často máme o Řecku povědomí utvořené filtrem latinského převzetí řecké kultury, pak renesancí, klasicismem… Koho by to mělo bavit?
 
Ze školy si pamatujeme frázi „již staří Řekové“, z muzeí bílé sochy, z knih „hlavy“, tedy busty vesměs šílených státníků a většinou nehistorické „portréty“ filosofů. Antický chrám ovšem poznáme, podle bílých sloupů s hlavicemi. Podobně je tomu s našimi představami o starém náboženství nebo filosofii. Často máme o Řecku povědomí utvořené filtrem latinského převzetí řecké kultury, pak renesancí, klasicismem… Koho by to mělo bavit?
  
Jenže ty chrámy byly barevné a většina soch taky; řecké náboženství se nedá vtěsnat do otázky, který bůh je bohem čeho; stará filosofie se nedá postihnout otázkou, z jakých živlů nebo prvků všechno sestává. Antické divadlo má dodnes svou sílu, pokud je ovšem někdo umí zahrát.
+
Jenže ty chrámy byly barevné a většina soch taky; řecké náboženství se nedá vtěsnat do otázky, který bůh je bohem čeho; stará filosofie se nedá postihnout otázkou, z jakých živlů nebo prvků všechno sestává. Antické divadlo má dodnes svou sílu, pokud je ovšem někdo umí inscenovat.
  
Eric R. Dodds na začátku své knihy ''Řekové a iracionálno'' (s. 11), popisuje, jak v Britském muzeu potkal znuděného mladíka, který mu s nešťastným výrazem říkal: „Vím, že je hloupé to přiznat, ale na mně tyhle řecké výtvory vůbec nepůsobí... Je to všechno tak příšerně racionální, jestli mi rozumíte.Dodds tím ilustruje problém tradičně klasicistního přístupu k řecké antice a kvůli kontrastu s tím raději ukazuje roli „iracionálních“ témat v Řecku.
+
Eric R. Dodds na začátku své knihy ''Řekové a iracionálno'' (s. 11) popisuje, jak v Britském muzeu potkal v oddělení Parthenónu znuděného mladíka, který mu vysvětloval, proč ho antika nebaví: „Je to tak příšerně racionální“. Dodds tím ilustruje problém tradičně klasicistního přístupu k řecké antice a v kontrastu s tím sám raději ukazuje roli „iracionálních“ témat v Řecku.
  
Mám podobnou zkušenost, viz historka [[Pergamonský oltář]]. Reaguji na ni také návodem na prohlížení muzeí a galerií: [[Jak se chovat v muzeu]]. K [[Muzea|muzeím]] se ještě dostaneme v hojné míře.
+
Mám podobnou zkušenost (viz historka [[Pergamonský oltář]]), na kterou reaguji celým tímto spisem a také návodem na prohlížení [[Muzea|muzeí]] a galerií (viz exkurz [[Jak se chovat v muzeu]]).
  
Navíc vstupujeme do problému, jak porovnat mýty a dojmy s texty a fakty, viz exkurz Skutečnost dojmů a faktů. Bez takovéto konfrontace bychom jenom soukali další zbytečný text z už tak nepřeberné vzdělanostní tradice. (Viz také [[Úskalí tradice a lidové slovesnosti]].)
+
Navíc vstupujeme do problému, jak porovnat mýty a dojmy s texty a fakty, viz historka [[Skutečnost dojmů a faktů]]. Bez takovéto konfrontace bychom jenom soukali další zbytečný text z už tak nepřeberné písemné tradice.<br />
 +
(Viz také článek [[Úskalí tradice a lidové slovesnosti]].)
 +
<br clear=all>
  
 
   Souvisle číst: historka [[Pergamonský oltář]], exkurz [[Jak se chovat v muzeu]], nebo rovnou [[Co je dobré vědět předem a co stačí až potom]]
 
   Souvisle číst: historka [[Pergamonský oltář]], exkurz [[Jak se chovat v muzeu]], nebo rovnou [[Co je dobré vědět předem a co stačí až potom]]
  
[[ÚVOD K CESTÁM PO ŘECKU]]
+
  Zpátky na [[ÚVOD K CESTÁM PO ŘECKU]]
  
  
 
[[Kategorie:Úvod]]
 
[[Kategorie:Úvod]]
 
[[Kategorie:Dodds Eric]]
 
[[Kategorie:Dodds Eric]]

Verze z 2. 1. 2018, 17:29

 zkorigováno, vložit fotku

Ze školy si pamatujeme frázi „již staří Řekové“, z muzeí bílé sochy, z knih „hlavy“, tedy busty vesměs šílených státníků a většinou nehistorické „portréty“ filosofů. Antický chrám ovšem poznáme, podle bílých sloupů s hlavicemi. Podobně je tomu s našimi představami o starém náboženství nebo filosofii. Často máme o Řecku povědomí utvořené filtrem latinského převzetí řecké kultury, pak renesancí, klasicismem… Koho by to mělo bavit?

Jenže ty chrámy byly barevné a většina soch taky; řecké náboženství se nedá vtěsnat do otázky, který bůh je bohem čeho; stará filosofie se nedá postihnout otázkou, z jakých živlů nebo prvků všechno sestává. Antické divadlo má dodnes svou sílu, pokud je ovšem někdo umí inscenovat.

Eric R. Dodds na začátku své knihy Řekové a iracionálno (s. 11) popisuje, jak v Britském muzeu potkal v oddělení Parthenónu znuděného mladíka, který mu vysvětloval, proč ho antika nebaví: „Je to tak příšerně racionální“. Dodds tím ilustruje problém tradičně klasicistního přístupu k řecké antice a v kontrastu s tím sám raději ukazuje roli „iracionálních“ témat v Řecku.

Mám podobnou zkušenost (viz historka Pergamonský oltář), na kterou reaguji celým tímto spisem a také návodem na prohlížení muzeí a galerií (viz exkurz Jak se chovat v muzeu).

Navíc vstupujeme do problému, jak porovnat mýty a dojmy s texty a fakty, viz historka Skutečnost dojmů a faktů. Bez takovéto konfrontace bychom jenom soukali další zbytečný text z už tak nepřeberné písemné tradice.
(Viz také článek Úskalí tradice a lidové slovesnosti.)

 Souvisle číst: historka Pergamonský oltář, exkurz Jak se chovat v muzeu, nebo rovnou Co je dobré vědět předem a co stačí až potom
 Zpátky na ÚVOD K CESTÁM PO ŘECKU