Keramika geometrická až helénistická: Porovnání verzí
(→Orientalizující keramika) |
|||
Řádka 12: | Řádka 12: | ||
== Orientalizující keramika == | == Orientalizující keramika == | ||
− | Přicházíme k orientalizující keramice 7. století před n. l. Ne nadarmo se jí také občas říká „krásná“, jindy | + | Přicházíme k orientalizující keramice 7. století před n. l. Ne nadarmo se jí také občas říká „krásná“, jindy se o ní mluví jako o „mélských vázách“. |
+ | |||
+ | Sbírce vévodí dvě velké amfory, zvláště první z nich má dobře zachované malby jezdce a mytologické scény s procesím bohyň, které následují okřídlenou postavu, vedoucí lva. Je to ostrovní práce, nejspíš místní, parská. | ||
+ | |||
+ | Detaily malby obou amfor i další podobnou keramiku najdete v oddílu alba. [[https://commons.wikimedia.org/wiki/User:Zde/AM_Paros#Ancient_Greek_pottery_from_Cyclades_7th_century_BC]] | ||
Jeden menší střep působí tak dojemně vesele, že jej musím ukázat samostatně. | Jeden menší střep působí tak dojemně vesele, že jej musím ukázat samostatně. |
Verze z 16. 12. 2017, 16:36
zkorigováno, vložit fotky
Parská sbírka řecké keramiky z dob rané antiky je skvělá a rozsáhlá, takže z ní tady představím jenom nejhezčí a typické kousky a pak si ukážeme něco málo z pozdější doby.
Obsah
Geometrické vázy
V popředí stojí dvě pohřební amfory z 8. století před n. l., malované válečnými a pohřebními scénami, samozřejmě v geometrickém stylu. Postavy jsou tedy skoro článkované a bez břicha. Detaily malby nabízím v oddílu alba[[1]], stejně jako další výběr keramiky z této doby.
Jsou tu amfory z různých pohřebišť na Paru, s rozličnými typy geometrického dekoru, ale taky džbány a další druhy nádob.
Z drobných terakot v geometrickém stylu tu však zůstala jenom torza.
Orientalizující keramika
Přicházíme k orientalizující keramice 7. století před n. l. Ne nadarmo se jí také občas říká „krásná“, jindy se o ní mluví jako o „mélských vázách“.
Sbírce vévodí dvě velké amfory, zvláště první z nich má dobře zachované malby jezdce a mytologické scény s procesím bohyň, které následují okřídlenou postavu, vedoucí lva. Je to ostrovní práce, nejspíš místní, parská.
Detaily malby obou amfor i další podobnou keramiku najdete v oddílu alba. [[2]]
Jeden menší střep působí tak dojemně vesele, že jej musím ukázat samostatně.
Korintská keramika
Následuje kvantum korintské keramiky importované na Paros v 7. a 6. století před n. l. Tady chci ukázat jenom kousky, na kterých každý pozná, že jsou z Korintu archaické doby: skyfos s běžícím zvířetem, skyfos s lvicí a kozorožcem, alabastron s býky. Pro jeho roztomilost však přidávám ještě alabastron tvaru kohoutka. Větší výběr nabízí oddíl alba. [[3]]
Korintská keramika se formálně řadí mezi černofigurovou, i když vypadá o dost jinak. Typické černofigurové keramiky je na Paru snad ještě méně, než jinde na Kykladách.
Archaické drobné terakoty
Konečně potkáváme i nějaké drobné terakoty. Například torzo ženské figurky, snad bohyně, provedené v daidalském stylu a zdobené geometrickým dekorem. Kuriozitou je vázička ve tvaru mužských genitálií, dovezená sem v 6. století před n. l.
Červenofigurové keramika
Klasické červenofigurové keramiky, tak slavné a hojné na pevnině, je na Kykladách samozřejmě málo, tady si ukážeme aspoň střep s poprsím muže.
Baubó
Poslední kuriozitou je vzácně se vyskytující zpodobnění bohyně Baubó, asi až z pozdější antiky. Je to vlastně personifikované ženské pohlaví v těhotenství, tedy v souvislostech rození a ne sexu nebo erotiky. Nejspíš souvisí s eleusinským mýtem.
Souvisle číst: Archaické sochy a reliéfy
Zpátky na začátek podkapitoly Archeologické muzeum na Paru
Zpátky na obsah kapitoly PAROS
Zpátky na začátek (obsah) kykladské knihy: POUŤ NA KYKLADY