Doba bronzová a doba železná: Porovnání verzí
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
− | + | [[File:Ivory tvo women and child Myenaean, NAMA 7711 080853.jpg|thumb|left|[[commons: File: Ivory tvo women and child Myenaean, NAMA 7711 080853.jpg|Mykény, 1500 před n. l.]] ]] | |
+ | |||
+ | [[File:Charioteer, small bronze, Greek geometric style, AM Olympia, Olym08.jpg|thumb|right|[[commons: File: Charioteer, small bronze, Greek geometric style, AM Olympia, Olym08.jpg|Vozataj z Olypmie, 8. století před n. l.]] ]] | ||
+ | |||
+ | [[File:Bird Goddess with child Mycenaean NAMA 080879x.jpg|thumb|left|[[commons: File: Bird Goddess with child Mycenaean NAMA 080879x.jpg|Mykény, 1500-1200 před n. l.]] ]] | ||
+ | |||
+ | [[File:Minotaur, small geometric bronze, Louvre Br 104, Luv7101.jpg|thumb|right|[[commons: File: Minotaur, small geometric bronze, Louvre Br 104, Luv7101.jpg|Minotauros, pozdní 8. století před n. l.]] ]] | ||
+ | |||
+ | Možná proměna morálky. | ||
+ | |||
+ | Příklady: Odysseus se z „muže lstivého“ stává „mužem těžce zkoušeným“ a obratným.<br /> | ||
+ | Nebo známá starozákonní scéna David a Goliáš, kde Goliáš reprezentuje tradičního hrdinu se zvyky konce doby bronzové, zatímco David novinku rané železné doby, z pohledu „tradičních hodnot“ porušuje pravidla hry. | ||
+ | |||
+ | Řeckou epiku lze chápat jako ohlédnutí za dávnou tradicí pozdní doby bronzové. | ||
+ | |||
+ | Rozdíl ve zpodobování figur v pozdní době bronzové a na začátku rané doby železné je alespoň v Řecku (i když nejen) způsoben kolapsem „temných staletí“, po nichž řecká kultura začíná jakoby znovu. | ||
+ | |||
+ | Pro srovnání s texty epiků je zajímavá geometrická stylizace. Článkovitá těla odpovídají představě „psychofyzických orgánů (Bruno Snell). | ||
+ | <br clear=all> | ||
+ | [[File:Amphora 075915.jpg|thumb|left|[[commons: File: Amphora 075915.jpg|Válečná scéna.]] ]] | ||
+ | |||
+ | [[File:Geometric amphora, 8th c. BC, AM Paros 3524, 143885.jpg|thumb|right|[[commons: File: Geometric amphora, 8th c. BC, AM Paros 3524, 143885.jpg|Pohřební scéna.]] ]] | ||
+ | |||
+ | Příklady článkovitého zpodobnění postav v mlabě na řecké keramice geometrického stylu, 8. století před n. l. | ||
<br clear=all> | <br clear=all> | ||
<br /> | <br /> |
Verze z 9. 4. 2018, 11:02
Možná proměna morálky.
Příklady: Odysseus se z „muže lstivého“ stává „mužem těžce zkoušeným“ a obratným.
Nebo známá starozákonní scéna David a Goliáš, kde Goliáš reprezentuje tradičního hrdinu se zvyky konce doby bronzové, zatímco David novinku rané železné doby, z pohledu „tradičních hodnot“ porušuje pravidla hry.
Řeckou epiku lze chápat jako ohlédnutí za dávnou tradicí pozdní doby bronzové.
Rozdíl ve zpodobování figur v pozdní době bronzové a na začátku rané doby železné je alespoň v Řecku (i když nejen) způsoben kolapsem „temných staletí“, po nichž řecká kultura začíná jakoby znovu.
Pro srovnání s texty epiků je zajímavá geometrická stylizace. Článkovitá těla odpovídají představě „psychofyzických orgánů (Bruno Snell).
Příklady článkovitého zpodobnění postav v mlabě na řecké keramice geometrického stylu, 8. století před n. l.
Dál na Archaické a klasické zpodobování a myšlení
Zpátky na začátek této prezentace