Ferekýdés na Délu?: Porovnání verzí

Z KEROS
Přejít na: navigace, hledání
 
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze od stejného uživatele.)
Řádka 1: Řádka 1:
  Stránka ve vývoji
 
 
 
O životě a díle tohoto mytografa si povíme v souvislosti se západokykladským ostrovem Syrem, ze kterého pochází, a kde trávil většinu života, viz [[Ferekýdés ze Syru – Prapočátek části filosofie na Kykladách?]] a [[Ferekýdés, mytograf a muž boží]]. Zemřel prý ale na Délu, aspoň podle většinové verze, a to na velice nepříjemnou nemoc, na mor způsobený od vší. Upřímně nevíme, zda legendy o Ferekýdovi a Pythagorovi na Délu jsou jenom projevem tendence situovat na posvátná místa setkání kuriosních osob, nebo zda na tom může něco být. Tradice je totiž v tomto případě velice silná. Ferekýdés ovšem nebyl na Délu zapsán zrovna nejlépe. Ailiános Klaudios tvrdí, že podle jakési délské tradice měla Ferekýdova ošklivá smrt náboženskou příčinu (originál viz [[Ferekýdés F 37a]]):
 
O životě a díle tohoto mytografa si povíme v souvislosti se západokykladským ostrovem Syrem, ze kterého pochází, a kde trávil většinu života, viz [[Ferekýdés ze Syru – Prapočátek části filosofie na Kykladách?]] a [[Ferekýdés, mytograf a muž boží]]. Zemřel prý ale na Délu, aspoň podle většinové verze, a to na velice nepříjemnou nemoc, na mor způsobený od vší. Upřímně nevíme, zda legendy o Ferekýdovi a Pythagorovi na Délu jsou jenom projevem tendence situovat na posvátná místa setkání kuriosních osob, nebo zda na tom může něco být. Tradice je totiž v tomto případě velice silná. Ferekýdés ovšem nebyl na Délu zapsán zrovna nejlépe. Ailiános Klaudios tvrdí, že podle jakési délské tradice měla Ferekýdova ošklivá smrt náboženskou příčinu (originál viz [[Ferekýdés F 37a]]):
  
Řádka 15: Řádka 13:
 
Jinde zase Diogenés Laertios (VIII, 40 = Ferekýdés F 28 Schibli) píše:
 
Jinde zase Diogenés Laertios (VIII, 40 = Ferekýdés F 28 Schibli) píše:
  
„Ve výtahu ze spisu Život satyrů Hérakleidés říká, že po pohřbu Ferekýda na Délu se Pythagorás vrátil do Itálie.“
+
„Ve výtahu ze spisu ''Život satyrů'' Hérakleidés říká, že po pohřbu Ferekýda na Délu se Pythagorás vrátil do Itálie.“
  
 
Pohřbívání na Délu je v 6. století před n. l. věc podivná, ale možné je leccos. Každopádně se v pozdější antice stane samozřejmou představa, že Pythagorás je zakladatelem jedné z větví řecké filosofie, totiž té západní, a že jeho učitelem byl právě Ferekýdés. Pythagorejci měli Délos v oblibě, stejně jako Delfy, přitahovala je totiž posvátná místa, zvláště místa zasvěcená Apollónovi. Při prohlídce Létina chrámu na Délu se ještě zmíníme o jistém Parmiskovi ([[Parmiskovo zázračné uzdravení]]). Od extatičtější a méně obvyklé verze Apollónova kultu v řecké jižní Itálii zase vede cesta k Parmenidově elejské filosofii.
 
Pohřbívání na Délu je v 6. století před n. l. věc podivná, ale možné je leccos. Každopádně se v pozdější antice stane samozřejmou představa, že Pythagorás je zakladatelem jedné z větví řecké filosofie, totiž té západní, a že jeho učitelem byl právě Ferekýdés. Pythagorejci měli Délos v oblibě, stejně jako Delfy, přitahovala je totiž posvátná místa, zvláště místa zasvěcená Apollónovi. Při prohlídce Létina chrámu na Délu se ještě zmíníme o jistém Parmiskovi ([[Parmiskovo zázračné uzdravení]]). Od extatičtější a méně obvyklé verze Apollónova kultu v řecké jižní Itálii zase vede cesta k Parmenidově elejské filosofii.
Řádka 22: Řádka 20:
 
   Souvisle číst: [[Pythagorás převtělencem délského rybáře?]]
 
   Souvisle číst: [[Pythagorás převtělencem délského rybáře?]]
  
[[Theórie]]
+
  Zpátky na obsah podkapitoly [[Theórie]]
  
[[DÉLOS]]
+
  Zpátky na obsah kapitoly [[DÉLOS]]
  
Zpátky na začátek (obsah) kykladské knihy: [[Pouť na Délos a Kyklady]]
+
  Zpátky na začátek (obsah) kykladské knihy: [[Pouť na Kyklady|'''POUŤ NA KYKLADY''']]
  
  

Aktuální verze z 14. 1. 2018, 22:43

O životě a díle tohoto mytografa si povíme v souvislosti se západokykladským ostrovem Syrem, ze kterého pochází, a kde trávil většinu života, viz Ferekýdés ze Syru – Prapočátek části filosofie na Kykladách? a Ferekýdés, mytograf a muž boží. Zemřel prý ale na Délu, aspoň podle většinové verze, a to na velice nepříjemnou nemoc, na mor způsobený od vší. Upřímně nevíme, zda legendy o Ferekýdovi a Pythagorovi na Délu jsou jenom projevem tendence situovat na posvátná místa setkání kuriosních osob, nebo zda na tom může něco být. Tradice je totiž v tomto případě velice silná. Ferekýdés ovšem nebyl na Délu zapsán zrovna nejlépe. Ailiános Klaudios tvrdí, že podle jakési délské tradice měla Ferekýdova ošklivá smrt náboženskou příčinu (originál viz Ferekýdés F 37a):

„Děti z Délu říkají, že se na něj rozhněval bůh, který je na Délu, a učinil mu to. Když prý se svými učedníky pobýval na Délu, řekl mnoho různých věcí o své moudrosti, například to, že neobětoval žádnému z bohů, a přesto žil spokojeně a bez potíží, o nic méně než ti, kdo obětují hekatomby. Za tuto prázdnou řeč tak zaplatil nejtěžší trest.“

Tato legenda je snad jedinou ostře kritickou zmínkou, která se o Ferekýdovi z antiky zachovala. Nejspíš se týkala zvláštností jeho velice exaltovaného náboženství, rozhodně ne nějakého ateismu, ale stejně je to podivné. Spolehlivě nerozumíme už ani výrazu „děti z Délu“. Není moc pravděpodobné, že jde opravdu o děti, spíš je to nějaký termín. Vždyť třeba „děti z Pirea“ jsou v nové řečtině taky přístavní prostitutky. Na Délu by mohlo jít spíš o nějaké kněžské kolegium, nevíme. Možná je to však odkaz na délské dívky, služebnice Apollónovy, které zpívají o minulosti Délu (viz Homérský hymnus na Apollóna 155n.).

Za Ferekýdem prý na Délos přišel i sám Pythagorás. Mnohá svědectví se shodují v tom, že byl Ferekýdovým oblíbeným žákem a pokračovatelem. Dokonce ho prý na Délu pohřbil. V 3. století n. l. cituje Diogenés Laertios (I, 118) Aristoxenův spis O Pythagorovi a jeho známých (Ferekýdés DK 7 A 1):

„Aristoxenos ve spise říká, že ho [Ferekýda] Pythagorás pochoval na Délu, když následkem nemoci zemřel.“

Hudební teoretik a aristotelský filosof Aristoxenos (4. století před n. l.) je vzácným zdrojem relativně věrohodných starých podání o Pythagorovi a pythagorejcích starší doby.

Jinde zase Diogenés Laertios (VIII, 40 = Ferekýdés F 28 Schibli) píše:

„Ve výtahu ze spisu Život satyrů Hérakleidés říká, že po pohřbu Ferekýda na Délu se Pythagorás vrátil do Itálie.“

Pohřbívání na Délu je v 6. století před n. l. věc podivná, ale možné je leccos. Každopádně se v pozdější antice stane samozřejmou představa, že Pythagorás je zakladatelem jedné z větví řecké filosofie, totiž té západní, a že jeho učitelem byl právě Ferekýdés. Pythagorejci měli Délos v oblibě, stejně jako Delfy, přitahovala je totiž posvátná místa, zvláště místa zasvěcená Apollónovi. Při prohlídce Létina chrámu na Délu se ještě zmíníme o jistém Parmiskovi (Parmiskovo zázračné uzdravení). Od extatičtější a méně obvyklé verze Apollónova kultu v řecké jižní Itálii zase vede cesta k Parmenidově elejské filosofii.

 Souvisle číst: Pythagorás převtělencem délského rybáře?
 Zpátky na obsah podkapitoly Theórie
 Zpátky na obsah kapitoly DÉLOS
 Zpátky na začátek (obsah) kykladské knihy: POUŤ NA KYKLADY