Keramika geometrická až helénistická: Porovnání verzí
(→Archaické drobné terakoty) |
|||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
− | |||
− | |||
Parská sbírka řecké keramiky z dob rané antiky je skvělá a rozsáhlá, takže z ní tady představím jenom nejhezčí a typické kousky a pak si ukážeme něco málo z pozdější doby. | Parská sbírka řecké keramiky z dob rané antiky je skvělá a rozsáhlá, takže z ní tady představím jenom nejhezčí a typické kousky a pak si ukážeme něco málo z pozdější doby. | ||
==Geometrické vázy == | ==Geometrické vázy == | ||
− | V popředí stojí dvě pohřební amfory z 8. století před n. l., malované válečnými a pohřebními scénami, samozřejmě v geometrickém stylu. Postavy jsou tedy skoro článkované a bez břicha. Detaily malby nabízím v oddílu | + | V popředí stojí dvě pohřební amfory z 8. století před n. l., malované válečnými a pohřebními scénami, samozřejmě v geometrickém stylu. Postavy jsou tedy skoro článkované a bez břicha. Detaily malby nabízím v oddílu [https://commons.wikimedia.org/wiki/User:Zde/AM_Paros#Geometric_pottery_.28mostly_end_of_8th_century_BC.29 alba], stejně jako další výběr keramiky z této doby. |
Jsou tu amfory z různých pohřebišť na Paru, s rozličnými typy geometrického dekoru, ale taky džbány a další druhy nádob. | Jsou tu amfory z různých pohřebišť na Paru, s rozličnými typy geometrického dekoru, ale taky džbány a další druhy nádob. | ||
Řádka 16: | Řádka 14: | ||
Sbírce vévodí dvě velké amfory, zvláště první z nich má dobře zachované malby jezdce a mytologické scény s procesím bohyň, které následují okřídlenou postavu, vedoucí lva. Je to ostrovní práce, nejspíš místní, parská. | Sbírce vévodí dvě velké amfory, zvláště první z nich má dobře zachované malby jezdce a mytologické scény s procesím bohyň, které následují okřídlenou postavu, vedoucí lva. Je to ostrovní práce, nejspíš místní, parská. | ||
− | Detaily malby obou amfor i další podobnou keramiku najdete v oddílu | + | Detaily malby obou amfor i další podobnou keramiku najdete v oddílu [https://commons.wikimedia.org/wiki/User:Zde/AM_Paros#Ancient_Greek_pottery_from_Cyclades_7th_century_BC alba]. |
Jeden menší střep působí tak dojemně vesele, že jej musím ukázat samostatně. | Jeden menší střep působí tak dojemně vesele, že jej musím ukázat samostatně. | ||
Řádka 24: | Řádka 22: | ||
Následuje kvantum korintské keramiky importované na Paros v 7. a 6. století před n. l. Tady chci ukázat jenom kousky, na kterých každý pozná, že jsou z Korintu archaické doby: skyfos s běžícím zvířetem, skyfos s lvicí a kozorožcem, alabastron s býky. Pro jeho roztomilost však přidávám ještě alabastron tvaru kohoutka. | Následuje kvantum korintské keramiky importované na Paros v 7. a 6. století před n. l. Tady chci ukázat jenom kousky, na kterých každý pozná, že jsou z Korintu archaické doby: skyfos s běžícím zvířetem, skyfos s lvicí a kozorožcem, alabastron s býky. Pro jeho roztomilost však přidávám ještě alabastron tvaru kohoutka. | ||
− | Větší výběr nabízí oddíl | + | Větší výběr nabízí oddíl [https://commons.wikimedia.org/wiki/User:Zde/AM_Paros#Imported_Corinthian_pottery_.28700_-_550_BC.29 alba]. |
Korintská keramika se formálně řadí mezi černofigurovou, i když vypadá o dost jinak. Typické černofigurové keramiky je na Paru snad ještě méně než jinde na Kykladách. | Korintská keramika se formálně řadí mezi černofigurovou, i když vypadá o dost jinak. Typické černofigurové keramiky je na Paru snad ještě méně než jinde na Kykladách. |
Verze z 27. 1. 2018, 12:41
Parská sbírka řecké keramiky z dob rané antiky je skvělá a rozsáhlá, takže z ní tady představím jenom nejhezčí a typické kousky a pak si ukážeme něco málo z pozdější doby.
Obsah
Geometrické vázy
V popředí stojí dvě pohřební amfory z 8. století před n. l., malované válečnými a pohřebními scénami, samozřejmě v geometrickém stylu. Postavy jsou tedy skoro článkované a bez břicha. Detaily malby nabízím v oddílu alba, stejně jako další výběr keramiky z této doby.
Jsou tu amfory z různých pohřebišť na Paru, s rozličnými typy geometrického dekoru, ale taky džbány a další druhy nádob.
Z drobných terakot v geometrickém stylu tu však zůstala jenom torza.
Orientalizující keramika
Přicházíme k orientalizující keramice 7. století před n. l. Ne nadarmo se jí také občas říká „krásná“, jindy se o ní mluví jako o „mélských vázách“.
Sbírce vévodí dvě velké amfory, zvláště první z nich má dobře zachované malby jezdce a mytologické scény s procesím bohyň, které následují okřídlenou postavu, vedoucí lva. Je to ostrovní práce, nejspíš místní, parská.
Detaily malby obou amfor i další podobnou keramiku najdete v oddílu alba.
Jeden menší střep působí tak dojemně vesele, že jej musím ukázat samostatně.
Korintská keramika
Následuje kvantum korintské keramiky importované na Paros v 7. a 6. století před n. l. Tady chci ukázat jenom kousky, na kterých každý pozná, že jsou z Korintu archaické doby: skyfos s běžícím zvířetem, skyfos s lvicí a kozorožcem, alabastron s býky. Pro jeho roztomilost však přidávám ještě alabastron tvaru kohoutka.
Větší výběr nabízí oddíl alba.
Korintská keramika se formálně řadí mezi černofigurovou, i když vypadá o dost jinak. Typické černofigurové keramiky je na Paru snad ještě méně než jinde na Kykladách.
Archaické drobné terakoty
Konečně potkáváme i nějaké drobné terakoty. Například torzo ženské figurky, snad bohyně, provedené v daidalském stylu a zdobené geometrickým dekorem.
Kuriozitou je vázička ve tvaru mužských genitálií, dovezená sem v 6. století před n. l.
Červenofigurové keramika
Klasické červenofigurové keramiky, tak slavné a hojné na pevnině, je na Kykladách samozřejmě málo, tady si ukážeme aspoň střep s poprsím muže.
Baubó
Poslední kuriozitou je vzácně se vyskytující zpodobnění bohyně Baubó, asi až z pozdější antiky. Je to vlastně personifikované ženské pohlaví v těhotenství, tedy v souvislostech rození a ne sexu nebo erotiky. Nejspíš souvisí s eleusinským mýtem.
Souvisle číst: Archaické sochy a reliéfy
Zpátky na začátek podkapitoly Archeologické muzeum na Paru
Zpátky na obsah kapitoly PAROS
Zpátky na začátek (obsah) kykladské knihy: POUŤ NA KYKLADY