Z Mélu doby řecké antiky: Porovnání verzí
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
Stránka ve vývoji | Stránka ve vývoji | ||
− | Větší malované vázy v Kykladské verzi orientalizujícího stylu (7. století před n. l.) se někdy nepřesně označují jako „mélské“. Některé z nich ovšem opravdu pocházejí z Mélu, i když víc jich je z Naxu a z Paru. Příkladem mélské produkce tohoto typu krásné keramiky je velká amfora (spíš [[ | + | Větší malované vázy v Kykladské verzi orientalizujícího stylu (7. století před n. l.) se někdy nepřesně označují jako „mélské“. Některé z nich ovšem opravdu pocházejí z Mélu, i když víc jich je z Naxu a z Paru. Příkladem mélské produkce tohoto typu krásné keramiky je velká amfora (spíš [[Pithos|pithos]]), vystavovaná v [[Národní archeologické muzeum v Athénách|Národním muzeu v Athénách]]. Především jsou to krásně malované mélské vázy i keramika zdobená reliéfy. |
− | Z archaické vrstvy mélského města pochází mírně nadživotní náhrobní [[ | + | Z archaické vrstvy mélského města pochází mírně nadživotní náhrobní [[Kúros|kúros]]. Je to jeden z nejhezčích úplně zachovaných, slavný „Kúros z Mélu“ (''Kouros of Milos'')! Skončil v [[Národní archeologické muzeum v Athénách|Národním archeologickém muzeu v Athénách]]. Podrobněji viz [[Kúros z Mélu]]. |
V rané klasické době byly mélskou specialitou také ploché reliéfy, většinou dost stylizované. Příkladem takového „mélského reliéfu“ může být Triton z Théseem v [[Louvre|Louvru]]. | V rané klasické době byly mélskou specialitou také ploché reliéfy, většinou dost stylizované. Příkladem takového „mélského reliéfu“ může být Triton z Théseem v [[Louvre|Louvru]]. |
Verze z 17. 4. 2017, 12:21
Stránka ve vývoji
Větší malované vázy v Kykladské verzi orientalizujícího stylu (7. století před n. l.) se někdy nepřesně označují jako „mélské“. Některé z nich ovšem opravdu pocházejí z Mélu, i když víc jich je z Naxu a z Paru. Příkladem mélské produkce tohoto typu krásné keramiky je velká amfora (spíš pithos), vystavovaná v Národním muzeu v Athénách. Především jsou to krásně malované mélské vázy i keramika zdobená reliéfy.
Z archaické vrstvy mélského města pochází mírně nadživotní náhrobní kúros. Je to jeden z nejhezčích úplně zachovaných, slavný „Kúros z Mélu“ (Kouros of Milos)! Skončil v Národním archeologickém muzeu v Athénách. Podrobněji viz Kúros z Mélu.
V rané klasické době byly mélskou specialitou také ploché reliéfy, většinou dost stylizované. Příkladem takového „mélského reliéfu“ může být Triton z Théseem v Louvru.
Z raně helénistického Mélu pochází hlava Asklépia, asi fragment větší sochy, vystavované v Britském muzeu. Velké pozdně helénistické sochy, Afrodítu a Poseidóna, jsme si už ukazovali.
Úplnější přehled podává oddíl alba. [[1]]
Pokračovat v souvislém čtení: Mélští výtečníci