Kuriozity údajně foinícké: Porovnání verzí

Z KEROS
Přejít na: navigace, hledání
(Založena nová stránka s textem „Ferekýdés mívá zálibu v barvitém a neobvyklém líčení. Kde se vzal ten Kronův protivník ''Ofioneus'' a co je zač? Odpověď možná najdeme u z…“)
 
Řádka 22: Řádka 22:
 
[[Kategorie:Foiníčané]]
 
[[Kategorie:Foiníčané]]
 
[[Kategorie:Filón z Biblu]]
 
[[Kategorie:Filón z Biblu]]
 +
[[Kategorie:Zeus]]

Verze z 15. 3. 2017, 21:16

Ferekýdés mívá zálibu v barvitém a neobvyklém líčení. Kde se vzal ten Kronův protivník Ofioneus a co je zač? Odpověď možná najdeme u znalce foiníckého prostředí, Filóna z Biblu (DK 7 B 4 /2):

„Od Foiníčanů přijal téma i Ferekýdés, když vykládal o bohu, který je u něj nazýván Ofioneus, a o jeho potomcích.“

Snad tedy nacházíme aspoň jeden slibovaný foinícký motiv. Bohužel jej nedokážeme nezávisle potvrdit, takže jistotu nemáme. Možná Ferekýdés přejímá z foiníckého prostředí rodného ostrova, možná odkrývá své zdroje, odlišné od Hésioda, byť i ten byl inspirován blízkovýchodními motivy, možná má jenom další vítanou zvláštnost.

O zvláštnosti u něj opravdu není nouze. Například v kritizující parafrázi, která pochází z prostředí křesťanských gnostiků, a nejspíš vyžaduje alegorický výklad dubu jako Dia nebo Země, ale možná taky ne (DK 7 B 2 /3):

„Neboť se mi zdá, že ti, kdo se snaží filosofovat, aby se dozvěděli, co je okřídlený dub a na něm pestře vyzdobený plášť, vše, co Ferekýdés alegoricky vyložil o bozích, pocházejí z Chámova proroctví.“

 Pokračovat v souvislém čtení: Nesmrtelné duše

Ferekýdův spis: Sedmero slují

Ferekýdés ze Syru – Prapočátek části filosofie na Kykladách?

SYROS