Proměny autorství: Porovnání verzí

Z KEROS
Přejít na: navigace, hledání
(Založena nová stránka s textem „Už v archaické době se sochy i některé vázové malby začínají podepisovat, zpočátku věnováním. Básník archaické doby je podobně jako vě…“)
 
Řádka 3: Řádka 3:
 
Básník archaické doby je podobně jako věštec živen inspirací, tedy vdechnutím božské pravdy (enthúsismem), což je analogií konceptu obklopování skutečností, z níž k nám přichází pravdivé rozpoznání, často jakoby rozpomenutí.
 
Básník archaické doby je podobně jako věštec živen inspirací, tedy vdechnutím božské pravdy (enthúsismem), což je analogií konceptu obklopování skutečností, z níž k nám přichází pravdivé rozpoznání, často jakoby rozpomenutí.
  
aaa
 
  
 +
V klasické době je autor spíše řemeslník textu, takže si nárokuje odměnu, někdy je také intelektuální až morální autoritou. Výtvarník spěje k originalitě výrazu.
 +
 +
Školním příkladem (viz např. Marcel Detienne) tohoto zlomu v pojetí autorství poezie je Simónidés z Keu. Je veršotepec, který nepotřebuje inspiraci, vždyť jinak by ani nemohl uzavřít smlouvu o dodání díla. Sám říká, že mu nejde o pravdu, za kterou by přece nikdo neplatil, ale o úspěch díla. Proto u starších autorů došel pověsti skrblíka, zatímco později byl oslaven jako patron autorských práv.
 +
 +
 +
Na památku archaického pojetí autorství je i tato osnova přednášky k dispozici po copyleftem, tedy volně.
 
<br clear=all>
 
<br clear=all>
 
<br />
 
<br />
 
<br />
 
<br />
 
  Zpátky na [[Archaické a klasické|začátek této prezentace]]
 
  Zpátky na [[Archaické a klasické|začátek této prezentace]]

Verze z 9. 4. 2018, 16:37

Už v archaické době se sochy i některé vázové malby začínají podepisovat, zpočátku věnováním.

Básník archaické doby je podobně jako věštec živen inspirací, tedy vdechnutím božské pravdy (enthúsismem), což je analogií konceptu obklopování skutečností, z níž k nám přichází pravdivé rozpoznání, často jakoby rozpomenutí.


V klasické době je autor spíše řemeslník textu, takže si nárokuje odměnu, někdy je také intelektuální až morální autoritou. Výtvarník spěje k originalitě výrazu.

Školním příkladem (viz např. Marcel Detienne) tohoto zlomu v pojetí autorství poezie je Simónidés z Keu. Je veršotepec, který nepotřebuje inspiraci, vždyť jinak by ani nemohl uzavřít smlouvu o dodání díla. Sám říká, že mu nejde o pravdu, za kterou by přece nikdo neplatil, ale o úspěch díla. Proto u starších autorů došel pověsti skrblíka, zatímco později byl oslaven jako patron autorských práv.


Na památku archaického pojetí autorství je i tato osnova přednášky k dispozici po copyleftem, tedy volně.


Zpátky na začátek této prezentace