Poklad fragmentů kykladských idolů: Porovnání verzí
(Není zobrazeno 5 mezilehlých verzí od stejného uživatele.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
− | + | [[File:Idols Fragments Keros EC II, MCA 081010.jpg|thumb|left|[[commons: File: Idols Fragments Keros EC II, MCA 081010.jpg|"Poklad z Keru", "Nahromadění fragmentů na Keru". 2800-2300 před n. l. Goulandrisovo Muzeum kykladského umění v Athénách, NG 1041, ET 13, 15, 19.]] ]] | |
− | + | [[File:Idol fragment Keros Hoard EC II, MCA ET15 081012.jpg|thumb|right|[[commons: File: Idol fragment Keros Hoard EC II, MCA ET15 081012.jpg|Fragment ženské postavy z Keru, součást "Keros Hoard". Goulandrisovo Muzeum kykladského umění v Athénách, ET 15.]] ]] | |
− | Pro soubor fragmentovaných idolů se rychle vžil název „poklad z Keru“, Keros Hoard, nebo „nahromadění fragmentů z Keru“. Ukážeme si aspoň jeden příklad expozice malé části tohoto „pokladu“, a to v Goulandrisovu Muzeu kykladského umění v Athénách. „Pokladu z Keru“ je tam věnováno mnohem víc místa, navíc jsme podobné věci mohli vidět taky v naxijském muzeu. Víc fotek je v oddílu | + | [[File:Idol fragment Keros Hoard EC II, MCA NG 986 081008.jpg|thumb|right|[[commons: File: Idol fragment Keros Hoard EC II, MCA NG 986 081008.jpg|Fragment ženské postavy z Keru, součást "Keros Hoard". Goulandrisovo Muzeum kykladského umění v Athénách, NG 986.]] ]] |
+ | |||
+ | Už první nálezy na ostrůvku Daskalio (Daktylio) u Keru a na Keru samotném odkryly četné úlomky kykladských idolů. Při práci se starými výtvarnými díly i se starými texty jsme na fragmenty zvyklí, bývá to bohužel typický způsob zachování, ale tohle bylo něco jiného! Nálezy se množily a ukazovalo se, že v případě fragmentů idolů (a možná taky nádob) zde šlo kupodivu o záměr. Napřed to vypadalo na to, že je tady v rané době bronzové rozbíjeli – teď se spíš věří na to, že je sem vozili už rozbité, asi jen některé jejich části! | ||
+ | |||
+ | Pro soubor fragmentovaných idolů se rychle vžil název „poklad z Keru“, Keros Hoard, nebo „nahromadění fragmentů z Keru“. Ukážeme si aspoň jeden příklad expozice malé části tohoto „pokladu“, a to v Goulandrisovu Muzeu kykladského umění v Athénách. „Pokladu z Keru“ je tam věnováno mnohem víc místa, navíc jsme podobné věci mohli vidět taky v naxijském muzeu. | ||
+ | |||
+ | Víc fotek je v oddílu [https://commons.wikimedia.org/wiki/User:Zde/Keros#Fragments_of_figurines alba]. | ||
+ | |||
+ | Alespoň část nalezených úlomků vznikla při nechtěném rozbití jindy a jinde, ale pak byly na Keru rituálně „odsvěceny“ nebo pohřbeny. Část možná nechtěně, nebo dokonce záměrně potloukli až lupiči ve službách obchodníků v druhé polovině 20. století. | ||
− | |||
Zmatek do výkladu vnesl trh se starožitnostmi, na který se značná část nálezů nějakým způsobem dostala, v masovém měřítku prý roku 1970. Lupiči i obchodníci někdy zkoušeli zvýšit cenu artefaktů tím, že kdejaký fragment vydávali za „fragment z Keru“. Došlo k mnohým škodám na věcech samých i informacích o nich. Většinou se přitom mluví o údajně renomovaných obchodnících v Paříži, ale také o výstavách „jejich“ díla, prý třeba v Karlsruhe, často spíš v USA. (Koho to baví, může googlit nářky archeologů, dost marně lamentujících v odborných časopisech.) Místo dalších nářků nakonec zkusme najít poučení, které neblahá praxe odkrývá: | Zmatek do výkladu vnesl trh se starožitnostmi, na který se značná část nálezů nějakým způsobem dostala, v masovém měřítku prý roku 1970. Lupiči i obchodníci někdy zkoušeli zvýšit cenu artefaktů tím, že kdejaký fragment vydávali za „fragment z Keru“. Došlo k mnohým škodám na věcech samých i informacích o nich. Většinou se přitom mluví o údajně renomovaných obchodnících v Paříži, ale také o výstavách „jejich“ díla, prý třeba v Karlsruhe, často spíš v USA. (Koho to baví, může googlit nářky archeologů, dost marně lamentujících v odborných časopisech.) Místo dalších nářků nakonec zkusme najít poučení, které neblahá praxe odkrývá: | ||
Lze to celé pochopit tak, že dávná rituální fragmentizace, završená tehdy jakýmsi odsvěcením a pohřbením poškozených (nebo prostě zastaralých) posvátných předmětů, byla v naší době dovršená dalším kolem fragmentizace, odsvěcení a pohřbení, v duchu reálného náboženství současnosti. | Lze to celé pochopit tak, že dávná rituální fragmentizace, završená tehdy jakýmsi odsvěcením a pohřbením poškozených (nebo prostě zastaralých) posvátných předmětů, byla v naší době dovršená dalším kolem fragmentizace, odsvěcení a pohřbení, v duchu reálného náboženství současnosti. | ||
+ | <br clear=all> | ||
− | + | Souvisle číst: exkurz [[Soukromá hypotéza o Keru]] nenbo rovnou historka [[Jas Keru]] | |
− | |||
− | |||
− | [[ | + | Zpátky na obsah podkapitoly [[Keros]] |
− | [[ | + | Zpátky na obsah kapitoly [[MALÉ KYKLADY]] |
− | [[ | + | Zpátky na začátek (obsah) kykladské knihy: [[Pouť na Kyklady|'''POUŤ NA KYKLADY''']] |
Řádka 26: | Řádka 32: | ||
[[Kategorie:Starokykladské památky na Kykladách|Keros]] | [[Kategorie:Starokykladské památky na Kykladách|Keros]] | ||
[[Kategorie:Kykladské památky mimo Kyklady|Keros]] | [[Kategorie:Kykladské památky mimo Kyklady|Keros]] | ||
+ | [[Kategorie:Goulandrisovo Muzeum kykladského umění v Athénách]] | ||
+ | [[Kategorie:Archeologické muzeum na Naxu]] |
Aktuální verze z 20. 2. 2018, 12:43
Už první nálezy na ostrůvku Daskalio (Daktylio) u Keru a na Keru samotném odkryly četné úlomky kykladských idolů. Při práci se starými výtvarnými díly i se starými texty jsme na fragmenty zvyklí, bývá to bohužel typický způsob zachování, ale tohle bylo něco jiného! Nálezy se množily a ukazovalo se, že v případě fragmentů idolů (a možná taky nádob) zde šlo kupodivu o záměr. Napřed to vypadalo na to, že je tady v rané době bronzové rozbíjeli – teď se spíš věří na to, že je sem vozili už rozbité, asi jen některé jejich části!
Pro soubor fragmentovaných idolů se rychle vžil název „poklad z Keru“, Keros Hoard, nebo „nahromadění fragmentů z Keru“. Ukážeme si aspoň jeden příklad expozice malé části tohoto „pokladu“, a to v Goulandrisovu Muzeu kykladského umění v Athénách. „Pokladu z Keru“ je tam věnováno mnohem víc místa, navíc jsme podobné věci mohli vidět taky v naxijském muzeu.
Víc fotek je v oddílu alba.
Alespoň část nalezených úlomků vznikla při nechtěném rozbití jindy a jinde, ale pak byly na Keru rituálně „odsvěceny“ nebo pohřbeny. Část možná nechtěně, nebo dokonce záměrně potloukli až lupiči ve službách obchodníků v druhé polovině 20. století.
Zmatek do výkladu vnesl trh se starožitnostmi, na který se značná část nálezů nějakým způsobem dostala, v masovém měřítku prý roku 1970. Lupiči i obchodníci někdy zkoušeli zvýšit cenu artefaktů tím, že kdejaký fragment vydávali za „fragment z Keru“. Došlo k mnohým škodám na věcech samých i informacích o nich. Většinou se přitom mluví o údajně renomovaných obchodnících v Paříži, ale také o výstavách „jejich“ díla, prý třeba v Karlsruhe, často spíš v USA. (Koho to baví, může googlit nářky archeologů, dost marně lamentujících v odborných časopisech.) Místo dalších nářků nakonec zkusme najít poučení, které neblahá praxe odkrývá:
Lze to celé pochopit tak, že dávná rituální fragmentizace, završená tehdy jakýmsi odsvěcením a pohřbením poškozených (nebo prostě zastaralých) posvátných předmětů, byla v naší době dovršená dalším kolem fragmentizace, odsvěcení a pohřbení, v duchu reálného náboženství současnosti.
Souvisle číst: exkurz Soukromá hypotéza o Keru nenbo rovnou historka Jas Keru
Zpátky na obsah podkapitoly Keros
Zpátky na obsah kapitoly MALÉ KYKLADY
Zpátky na začátek (obsah) kykladské knihy: POUŤ NA KYKLADY