Z Mélu doby řecké antiky

Z KEROS
Verze z 5. 3. 2018, 17:37, kterou vytvořil Zde (diskuse | příspěvky) (Helénistická doba)

Přejít na: navigace, hledání

Antické památky z Mélu vystavované mimo Mélos představíme v chronologickém pořadí:

Geometrická epocha



Z mélské keramiky geometrického období tady si tady všimneme velkého kratéru na vysoké noze a menší nádoby s typickou malbou dvou zvířat (kozlů, kozorožců?) okusujících strom, která předjímá později častý motiv kykladské orientalizující keramiky.

Archaická doba



Větší malované vázy v kykladské verzi orientalizujícího stylu (7. století před n. l.) se někdy nepřesně označují jako „mélské“. Některé z nich ovšem opravdu pocházejí z Mélu, i když víc jich je z Naxu a Paru. Příkladem mélské produkce tohoto typu krásné keramiky je velká amfora (spíš pithos), vystavovaná v Národním muzeu v Athénách. Je na ní zobrazen velice podobný motiv jako na velké nádobě vystavované v Archeologickém muzeu na Mélu.



Z archaické vrstvy mélského města pochází mírně nadživotní náhrobní kúros. Je to jeden z nejhezčích úplně zachovaných, slavný „Kúros z Mélu“ (Kouros of Milos)! Skončil v Národním archeologickém muzeu v Athénách.





Zajímavý je také pozdně archaický nápis, dokládající specifickou formu mélské alfabety.

Kasická doba



V rané klasické době byly mélskou specialitou také terakotové ploché reliéfy, většinou dost stylizované. Příkladem takového „mélského reliéfu“ může být Triton s Théseem v Louvru.

Helénistická doba

Z raně helénistického Mélu pochází hlava Asklépia, fragment velké kultovní sochy, vystavované v Britském muzeu.







Velké pozdně helénistické sochy, Afrodítu a Poseidóna, jsme si už ukazovali.

 Souvisle číst: Kúros z Mélu nebo rovnou Mélští výtečníci
 Zpátky na obsah kapitoly MÉLOS (Milos)
 Zpátky na začátek (obsah) kykladské knihy: POUŤ NA KYKLADY