Problémy převrstvení a revitalizace
exkurz - stránka bez jednoznačného pokračování
V jeskyni Ag. Prodromos jsme byli svědky pravoslavné bohoslužby v podmínkách, které jsou vlastní starokykladskému kultu. Jednou jsme tam dokonce zastihli partičku athénských studentů a jejich francouzských kamarádů, kteří uvažovali o revitalizaci „původního rituálu“. Nějak vytušili, že bych s takovými starostmi mohl mít něco společného, a dali se s námi do řeči. Nebyli nikterak spokojeni s pravoslavnou bohoslužbou, prohlásili ji za pouhé převrstvení – a toužili po starokykladské, jenom nevěděli, jak ji provést. Ubezpečil jsem je, že to taky nevím. Snad kdyby měli pravý kykladský idol, mohli by ho tady aspoň uložit do země. Prý by jim však stačil i původní řecký obřad, o kterém trochu věděli a já asi o málo víc. Jenže ten je sice starší a jiný než křesťanský, ale je taky „převrstvením“ toho ještě staršího, starokykladského. Když jsem je nabádal k větší smířlivosti k převrstvování, dívali se na mě málem jako na křesťanského misionáře a zvláště Francouzi trvali na revitalizaci „pohanství“. Nezbývalo než je upozornit, že samo toto slovo je původně křesťanskou nadávkou.
Když něco umře, je dobré se s tím důstojně rozloučit, dokonce pěstovat odkaz, ale nemívá mnoho smyslu chtít to resuscitovat. Většinu sil toho minulého totiž převezme nějaká novější náboženská tradice, takže jich vlastně ani mnoho nezbyde, protože ta starší tradice už při svém konci asi nebyla nejmohutnější. Proto je revitalizace v nebezpečí kýče a omylů, byť jsou snad někdy možné výjimky, ale to bývají spíš reformace. Na Kykladách se náboženství převrstvovalo už nejmíň dvakrát (když nepočítám mínójce). To nejstarší i to řecké nyní žije v nenáboženské kultuře a v křesťanství, ovlivňuje lidové zvyky uvnitř pravoslaví.
Tyto hovory se děly před jeskyní Ag. Prodromos, tedy „Předchůdce“, byť je jím míněn židovský prorok ve vztahu k Ježíšovi; pod horou, která se nyní jmenuje Papas, tedy „Pop, Kněz“. Nevíme, jak horu nazývali dávní předchůdci dnešních poutníků, ani nevíme, zda někteří z nich už tenkrát toužili po nějaké revitalizaci něčeho ještě staršího a původnějšího. Původnost je možná spíš v poctivosti toho převrstvování. Když se však někdo toho staršího bojí a dělá z něho čerta, tak je to výrazně horší, než když se někdo pokouší revitalizovat, ale obojí málokdy končí dobře.
Souvisle číst: buď Posvátná jeskyně na Iraklii - nebo rovnou Schinoussa
Zpátky na obsah podkapitoly Irakleia
Zpátky na obsah kapitoly MALÉ KYKLADY
Zpátky na začátek (obsah) kykladské knihy: POUŤ NA KYKLADY