Sochy a reliéfy od klasické doby na Kykladách

Z KEROS
Přejít na: navigace, hledání
 zkorigováno, vložit fotky

Začátek raně klasické doby se projevuje ještě poměrně strohými plastikami, ať už jde o ženskou postavu, nebo palmetu.
Pak se výraz uvolňuje, athénské importy působí až rozevlátě.
Některé sakrální sochy si však až do konce klasické doby uchovávají odstup.

Pozdější doba přináší praxitelovského sochy a podobné. Slavná je Afrodíté z Mélu, tedy „Mélská Venuše“, která je teď v Louvru. Podobně i kopie Praxitelova Diadoumena. Objevují se také nápodoby raně klasického přísnější stylu. Zobrazení Artemidy i na Kykladách kolísá mezi tradičním a rádoby líbivě akčním. Sousoší s Afrodítou působí spíš dost komicky, Apollón ležérně pošlapává galský štít, ale hlava Gala se tváří zarputile. Zajímavě působí i umírající Gal, jehož zpodobnění je ovlivněné sochařskou školou v Pergamonu.

Objevují se taky plastiky choulostivých témat, mnohdy nevíme, co je dobové porno a co rituální záležitost, někdy je to naopak, než by nezkušený pozorovatel při letmém pohledu odhadoval.

Zajímavé bývají portréty, ať už řecko-syrské nebo římské. Některé ovšem působí nechtěně komicky.

 Souvisle číst: Zvláštnosti a technika
 Zpátky na obsah kapitoly NAPŘED O KYKLADÁCH
 Zpátky na začátek (obsah) kykladské knihy: POUŤ NA KYKLADY