Sochy a reliéfy od klasické doby na Kykladách

Z KEROS
Verze z 12. 12. 2017, 09:45, kterou vytvořil Zde (diskuse | příspěvky) (Založena nová stránka s textem „ zkorigováno, vložit fotky Začátek raně klasické doby se projevuje ještě poměrně strohými plastikami, ať už jde o ženskou postavu (foto), n…“)

(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Přejít na: navigace, hledání
 zkorigováno, vložit fotky

Začátek raně klasické doby se projevuje ještě poměrně strohými plastikami, ať už jde o ženskou postavu (foto), nebo palmetu (foto). Pak se výraz uvolňuje (foto), athénské importy působí až rozevlátě (foto). Některé sakrální sochy si však až do konce klasické doby uchovávají odstup (foto).

Pozdější doba přináší praxitelovského sochy (foto) a podobné (foto). Slavná je Afrodíté z Mélu (foto), tedy „Mélská Venuše“, která je teď v Louvru. Podobně i kopie Praxitelova Diadoumena (foto). Objevují se také nápodoby raně klasického přísnější stylu (foto). Zobrazení Artemidy i na Kykladách kolísá mezi tradičním (foto) a rádoby líbivě akčním (foto). Sousoší s Afrodítou působí spíš dost komicky (foto), Apollón ležérně pošlapává galský štít (foto), ale hlava Gala se tváří zarputile (foto). Zajímavě působí i umírající Gal, jehož zpodobnění je ovlivněné sochařskou školou v Pergamonu (foto). Objevují se taky plastiky choulostivých témat, mnohdy nevíme, co je dobové porno a co rituální záležitost (foto, další), někdo to nejspíš je naopak, než by nezkušený pozorovatel při letmém pohledu odhadoval. Zajímavé bývají portréty, ať už řecké-syrské (foto) nebo římské (foto, další a ještě). Někdy ovšem působí nechtěně komicky (foto, další).

 Souvisle číst: Zvláštnosti a technika
 Zpátky na obsah kapitoly NAPŘED O KYKLADÁCH
 Zpátky na začátek (obsah) kykladské knihy:  POUŤ NA KYKLADY