Sochy a reliéfy: Porovnání verzí
Řádka 4: | Řádka 4: | ||
[[File:Statue Artemis deer 2nd c BC Museum Delos A449 102170.jpg|thumb|left|[[commons: File: Statue Artemis deer 2nd c BC Museum Delos A449 102170.jpg|Artemis s jelenem, 2. století před n. l. Archeologické muzeum na Délu, A 449.]] ]] | [[File:Statue Artemis deer 2nd c BC Museum Delos A449 102170.jpg|thumb|left|[[commons: File: Statue Artemis deer 2nd c BC Museum Delos A449 102170.jpg|Artemis s jelenem, 2. století před n. l. Archeologické muzeum na Délu, A 449.]] ]] | ||
− | |||
− | |||
[[File:Head of a Gaul, 2nd c BC, Delos, A4195, 143441.jpg|thumb|right|[[commons: File:Head of a Gaul, 2nd c BC, Delos, A4195, 143441.jpg|Hlava Gala, 2. století před n. l. Archeologické muzeum na Délu, A 4195.]] ]] | [[File:Head of a Gaul, 2nd c BC, Delos, A4195, 143441.jpg|thumb|right|[[commons: File:Head of a Gaul, 2nd c BC, Delos, A4195, 143441.jpg|Hlava Gala, 2. století před n. l. Archeologické muzeum na Délu, A 4195.]] ]] | ||
Řádka 13: | Řádka 11: | ||
Teď už vstoupíme do stylové houštiny 2. století. Prvním příkladem je [[Hlava Herma, Délos A6960|hlava Herma]], nejspíš pozdně helénistická práce, která ovšem napodobuje dost ranou klasiku. Mezi nálezy v [[Dům u jezera a okolí|Domě u jezera]] jsme viděli [[Hermés a bohové, reliéf Délos A9|archaizující reliéf]] s postavami kráčejících bohů, připomeňme si detaily Herma a Athény. | Teď už vstoupíme do stylové houštiny 2. století. Prvním příkladem je [[Hlava Herma, Délos A6960|hlava Herma]], nejspíš pozdně helénistická práce, která ovšem napodobuje dost ranou klasiku. Mezi nálezy v [[Dům u jezera a okolí|Domě u jezera]] jsme viděli [[Hermés a bohové, reliéf Délos A9|archaizující reliéf]] s postavami kráčejících bohů, připomeňme si detaily Herma a Athény. | ||
− | Typickou sochou pozdní helénistické doby je Artemis s jelenem z 2. století před n. l. Zaměříme se na detail její tváře, neboť ta přece jenom uchovává něco z odtažitosti bohyně. Podobně zkusím naložit s Apollónem, co šlape na galatský štít, jehož už známe ze [[Divadelní čtvrť|čtvrti u divadla]], ale výsledek nebude lepší než u celku sochy ([https://commons.wikimedia.org/wiki/File: | + | Typickou sochou pozdní helénistické doby je Artemis s jelenem z 2. století před n. l. Zaměříme se na detail její tváře, neboť ta přece jenom uchovává něco z odtažitosti bohyně ([https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Statue_Artemis_detail_of_head,_2nd_c_BC,_Delos_A449,_143439.jpg foto]). Podobně zkusím naložit s Apollónem, co šlape na galatský štít, jehož už známe ze [[Divadelní čtvrť|čtvrti u divadla]], ale výsledek nebude lepší než u celku sochy ([https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Statue_Apollo_Galata_Shield_2._BC_Museum_Delos_A4124_102180.jpg foto]). |
Zvláštní stylizaci, navíc trochu podpořenou erozí, ukazuje hlava Gala z [[Italská agora|Italské agory]]. Úplně jinak musel v téměže prostoru působit silně nadživotní [[Gaius Ofelius Ferus]]. A ještě jinak Dionýsos, ležérně se povalující u svého [[Dionýsův chrám a falické stoibadeion|chrámu]], v doprovodu dvou [[Sochy herců v roli Siléna, Délos|soch herců v roli Siléna]]. | Zvláštní stylizaci, navíc trochu podpořenou erozí, ukazuje hlava Gala z [[Italská agora|Italské agory]]. Úplně jinak musel v téměže prostoru působit silně nadživotní [[Gaius Ofelius Ferus]]. A ještě jinak Dionýsos, ležérně se povalující u svého [[Dionýsův chrám a falické stoibadeion|chrámu]], v doprovodu dvou [[Sochy herců v roli Siléna, Délos|soch herců v roli Siléna]]. |
Verze z 21. 1. 2018, 15:55
Především tu máme několik plastik jednoznačně z helénistické doby, například reliéf z votivní stély z konce 3. století před n. l., patrně ze svatyně Agathé Tyché, kde Artemis se dvěma satyry připravuje oběť.
Teď už vstoupíme do stylové houštiny 2. století. Prvním příkladem je hlava Herma, nejspíš pozdně helénistická práce, která ovšem napodobuje dost ranou klasiku. Mezi nálezy v Domě u jezera jsme viděli archaizující reliéf s postavami kráčejících bohů, připomeňme si detaily Herma a Athény.
Typickou sochou pozdní helénistické doby je Artemis s jelenem z 2. století před n. l. Zaměříme se na detail její tváře, neboť ta přece jenom uchovává něco z odtažitosti bohyně (foto). Podobně zkusím naložit s Apollónem, co šlape na galatský štít, jehož už známe ze čtvrti u divadla, ale výsledek nebude lepší než u celku sochy (foto).
Zvláštní stylizaci, navíc trochu podpořenou erozí, ukazuje hlava Gala z Italské agory. Úplně jinak musel v téměže prostoru působit silně nadživotní Gaius Ofelius Ferus. A ještě jinak Dionýsos, ležérně se povalující u svého chrámu, v doprovodu dvou soch herců v roli Siléna.
Replikou pozdně klasického díla je socha nymfy. Zajímavou pozdější hru s pozdně klasickým tématem představuje akt nymfy, možná Amymoné, zobrazené trochu jako Afrodíté Anadyomené. Našla se v Domě Poseidoniastů z Bejrútu.
Krásnou hlavu mladé ženy, snad bohyně, jsme si už ukazovali u Dionýsova domu. Její rysy jsou ovlivněny řecko-syrským sochařstvím.
Pak tu máme dvě hermovky: Ptolemaia III. Euergeta a Priapa.
A nakonec něco typicky římského: římský portrét, bohužel silně erodovaný, samotného Augusta, asi z konce 1. století před n. l.
Víc fotek je v oddíle alba.
Souvisle číst: Sochy obyvatel Délu
Zpátky na obsah podkapitoly Muzeum na Délu
Zpátky na obsah kapitoly DÉLOS
Zpátky na začátek (obsah) kykladské knihy: POUŤ NA KYKLADY