Interpretace kykladských pánviček: Porovnání verzí
(→Verze ne ženská) |
(→Verze ne ženská) |
||
Řádka 41: | Řádka 41: | ||
<gallery> | <gallery> | ||
Frying Pan 080729.jpg | Frying Pan 080729.jpg | ||
+ | Frying_Pan_110031 | ||
</gallery> | </gallery> | ||
Verze z 5. 1. 2018, 17:17
Vážná literatura rozlišuje skupiny podle příslušnosti do skupiny Kampos a do skupiny Keros-Syros, což souvisí i s časovou diferenciací.
Obsah
Skupina Kampos
Kampos group zahrnuje menší počet pánviček ze začátku období EC II, asi z let 2800 až 2700 před n. l.. K nim se pojí i artefakty z pobřeží Attiky a Kréty.
(Z hlediska mého dělení jsou většinou „non F“, i když ne vždy zcela jednoznačně.)
Skupina Keros–Syros
Skupina Keros–Syros, z let 2800 až 2300 před n. l., zahrnuje většinu nálezů, snad výhradně z Kyklad. (Z hlediska mého dělení jsou zde oba typy.)
Potud tedy konsenzuální věda. Dál si dovolím představit svůj návrh, i když nejsem archeolog ani podobný specialista. Vychází z tvaru úchytů a ze stylu dekoru pánviček. (Těch několik znalců, kteří ho viděli, jej kupodivu poměrně nadšeně přijímá.)
Verze ženská
Kykladské pánvičky mívají také jakési nožičky nebo ouško, prostě úchyt. Část z nich má u těchto nožiček stylizovanou rytinu ženského pohlaví, a těm budeme říkat „typ F“. Patrně na oněch nožičkách stály, protože pak je dobře orientovaný i obrázek, který je na nich vyrytý. Není ovšem jasné, na čem a proč stály. Ty ostatní z opatrnosti neoznačíme „typ M“, nýbrž jen jako „typ non F“, protože kromě chybějících ženských znaků na nich mnoho mužského není, i když na úrovni geometrické symboliky asi ano, kdo ví. Přinejmenším některé z onoho „typu non F“ měly na svých úchytech asi spíš viset.
Rytiny na kykladských standartách typu F (na „ženských pánvičkách“) si jsou většinou velice podobné: celé pole je často pokryté mnoha malými spirálami, mnohdy vzájemně spojenými. Přítomnost stylizované lodi na části z nich podporuje výklad spirál jako mořských vln. Pokud je loď zobrazena, bývá „dole“, hned nad stylizovaným ženským přirozením. Na přídi lodi bývá často napíchnutá velká ryba a kolem ní ještě cosi, snad harpuny. Výkladů takových zobrazení máme mnoho, takže zmíníme jenom dva extrémní, byť ještě v rámci možného: Podle civilního výkladu se loď vrací z lovu na tuňáka, který je téměř totemem této kultury. Podle symbolického výkladu jde o zobrazení našeho světa (i s našimi činnostmi) jakožto břicha nebo dělohy Bohyně Matky, neboť vše teprve spěje k porodu, totiž ke smrti. Můžete si vybrat, nejlépe asi obojí, protože se to nevylučuje. Část standart „typu F“ je ovšem zdobena ornamenty podobnými spíše „typu non F“.
Verze ne ženská
- Frying Pan 110031
Na standartách typu „non F“ už na první pohled upoutává pozornost jejich středová symetrie. Ta ovšem může být realizovaná velice různými způsoby. Část z nich má uprostřed vyryté sluníčko (skoro jako na dětské kresbě), kolem něhož je pak všechno ostatní symetricky uspořádané. Třeba čtyři velké vzájemně propojené spirály a na kraji dvě dvojice ryb v polaritě orientací, naznačující kruhový pohyb. Nebo určitý počet (5 až 11) věších spirál, někdy dvojitých. Kruhová plocha bývá dost často rozdělená na několik mezikruží s různými ornamenty.
Sluníčko uprostřed může být zastoupené či nahrazené spirálou nebo křížkem.
Nezobrazují se žádné lidské činnosti.
Mezi ne-ženskými „pánvičkami“ upoutávají pozornost především dvě, které ovšem archeologové řadí do skupiny Kampos.
Možnou škálu výkladů si můžete domyslet:
centrální role Slunce, symetrie koloběhu světa…, přičemž by mohlo jít o „velký“ svět, viděný v celku.
Nápadná středová symetrie upomíná na pozdější asijské meditační mandaly, leč jde pouze o tvarovou asociaci, byť není vyloučené analogické „užití“, rozhodně nejde o vliv.
Šrší interpretační kontext
Nehodlám spekulovat o náležitém výkladu těch či oněch kykladských „pánviček“. Chci jen upozornit na širší kontext, který spatřuji v problému grafické reprezentace představy o světě. My jsme zvyklí na vědecko-technické reprezentace světa. V abstraktní podobě to jsou v novověku „přírodní zákony“, vyjadřované matematicky, zatímco třeba v řecké archaické době to byly úvahy o úměrách a cyklech vzájemných proměn, vyjadřované jak přírodovědně-filosofickou prózou (Anaximandros, Hérakleitos), tak lyrickou poezií (Archilochos). V grafické podobě to jsou mapy, a to mapy země a mapy oblohy. Počátek takových map v našem smyslu slova spatřujeme koncem řecké archaické doby, u Anaximandra.
Starší grafické reprezentace světa vypadají překvapivě jinak, a to i v Řecku. Známý je třeba homérský popis „Achilleova štítu“ (Ílias XVIII,478nn), na kterém je zobrazen celek světa. Ovšem tak, že ve středním poli štítu je nakreslena země, moře, Slunce, Měsíc a hvězdy; zatímco kolem je dvojice měst (v míru a ve válce) s dalšími duálními ději (svatba, soud), dál pak venkovský život na poli a na vinici (práce a zábava, tanec chlapců a dívek), ještě dál život pastýřů (s býky a lvy), a to vše je obkrouženo vlnami Ókeanu. Centrální roli zde tedy má země, moře a nebeská světla, s nimi sousedí lidská centra, a tak dále až po symbolický okraj obklopený vlnami Ókeanu, omývajícího a vyživujícího divočinu. Nepotkáváme na kykladských standartách prostě ještě mnohem starší grafické zobrazení světa, ještě odlišnější od toho, co očekáváme?
(Viz Kratochvíl, Zdeněk: Proměny koncentrické metafory obrazu světa: Kykladské symboly, Achilleův štít a Anaxmandrova mapa světa. Dějiny vědy a techniky XLIV, 2011/1, s. 3–25.)
Rozsáhlejší výběr dochovaných kousků shrnuje album Raně kykladské pánvičky.
Souvisle číst: Kykladská keramika rané doby bronzové
Zpátky na obsah kapitoly NAPŘED O KYKLADÁCH
Zpátky na začátek (obsah) kykladské knihy: POUŤ NA KYKLADY