Útěcha pro život v antropocénu: Porovnání verzí

Z KEROS
Přejít na: navigace, hledání
Řádka 5: Řádka 5:
  
 
Vlastně bych asi měl rád, že nastává doba lidská, nebo aspoň lidová. Nejsem rád, možná jsem mizantrop, nebo mi jenom vadí souběh s dobou postfaktickou, se zneužíváním společenských věd, a navíc mě straší analogie s „obratem k věcem lidským“ v klasické době.
 
Vlastně bych asi měl rád, že nastává doba lidská, nebo aspoň lidová. Nejsem rád, možná jsem mizantrop, nebo mi jenom vadí souběh s dobou postfaktickou, se zneužíváním společenských věd, a navíc mě straší analogie s „obratem k věcem lidským“ v klasické době.
<br />
+
 
  
 
[[File:Cycladic Head of a man, marble, Amorgos 2800–2300 BC, Ashmolean M, AE 147, 142363.jpg|thumb|right|[[commons: File: Cycladic Head of a man, marble, Amorgos 2800–2300 BC, Ashmolean M, AE 147, 142363.jpg|Hlava muže z Amorgu, torzo figury vysoké původně asi 45 cm. Mramor, 2800-2300 před n. l. ''Ashmolean Museum'', Oxford, AE 147.]] ]]
 
[[File:Cycladic Head of a man, marble, Amorgos 2800–2300 BC, Ashmolean M, AE 147, 142363.jpg|thumb|right|[[commons: File: Cycladic Head of a man, marble, Amorgos 2800–2300 BC, Ashmolean M, AE 147, 142363.jpg|Hlava muže z Amorgu, torzo figury vysoké původně asi 45 cm. Mramor, 2800-2300 před n. l. ''Ashmolean Museum'', Oxford, AE 147.]] ]]
Řádka 11: Řádka 11:
 
1. Poučení z menších předělů:
 
1. Poučení z menších předělů:
  
1.1. Archaické a klasické (myšlení, výtvarné zpodobování...).
+
1.1. Archaické a klasické (myšlení, výtvarné zpodobování, autorství...).
  
 
1.2. Doba bronzová a doba železná (proměna pojetí poctivosti, zrod intelektuála v typu Odyssea).
 
1.2. Doba bronzová a doba železná (proměna pojetí poctivosti, zrod intelektuála v typu Odyssea).

Verze z 20. 4. 2018, 18:29

Kde vzít útěchu pro život v antropocénu?

Zdeněk Kratochvíl (pro Ekologické dny Olomouc 2018)


Vlastně bych asi měl rád, že nastává doba lidská, nebo aspoň lidová. Nejsem rád, možná jsem mizantrop, nebo mi jenom vadí souběh s dobou postfaktickou, se zneužíváním společenských věd, a navíc mě straší analogie s „obratem k věcem lidským“ v klasické době.


1. Poučení z menších předělů:

1.1. Archaické a klasické (myšlení, výtvarné zpodobování, autorství...).

1.2. Doba bronzová a doba železná (proměna pojetí poctivosti, zrod intelektuála v typu Odyssea).


2. Plně srovnatelnou změnou by však byl až přechod od pleistocénu k holocénu. Není to megalomanská představa? Třeba to nebude s antropocénem tak horké? Bohužel na tom aspoň něco je, jak pokud jde o stopu homo insipiens paranoicus v geologii planety, tak v ohledu růstu hladiny fekálií ve společnosti. („Děti, pojďte se podívat, blbost kvete.“ Jenže pak: „Tak už to v přírodě chodí, blbost odkvete a přinese plody.“) Agresivní tvor vybavený technologií, jejíž princip netuší, je nebezpečný nejen na webu.


3. Analogie uvnitř klasické doby: Obrat k věcem lidským (sofisté, Sókratés) s fatálními následky.


4. Proti proudu: Naděje v přirozenost.

4.1. V naše vlastní přirozenosti, které se dokážou vzpouzet (totalitním ideologiím, americkému snu, Českému snu...).

4.2. V horším případě naděje v přirozenost planety, která nemusí strpět všechno.

4.3. V krajním případě v přirozenost kosmu, v jehož řádu jsou naše peripetie naštěstí tuze marginální. Význam tyrana, oligarchy i miliardového davu je v rámci kosmu limitně blízký nule, i když se mocně zviditelňuje.

4.4. Nebo optimističtěji: Chvilka vnímání skutečnosti v lese nebo laboratoři je neskonale významnější – a den bez lží, nenávisti a strachu je milejší než celá epocha mocnářství.


5. Nový optimismus mi dala poslední divadelní upoutávka od Jana Borny:

„Konec světa nebude, něco se posralo.“


Dál na aaa
Zpátky na hlavní stránku