Věci z Paru mimo Paros: Porovnání verzí
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze od stejného uživatele.) | |||
Řádka 18: | Řádka 18: | ||
Starokykladské věci ve vitríně Národního archeologického muzea v Athénách možná pocházejí z Plastiras. | Starokykladské věci ve vitríně Národního archeologického muzea v Athénách možná pocházejí z Plastiras. | ||
− | Idol tvaru violy v Oxfordu je asi z oblasti mezi Lefkes a Dryos. | + | Idol tvaru violy v Oxfordu je asi z oblasti mezi [[Lefkes]] a [[Dryos]]. |
Krásné mramorové nádoby z Paru a okolních malých ostrovů jsou vystavované v Athénách, podobně i zajímavý soubor „palet“. | Krásné mramorové nádoby z Paru a okolních malých ostrovů jsou vystavované v Athénách, podobně i zajímavý soubor „palet“. | ||
Řádka 26: | Řádka 26: | ||
===Řecká antika === | ===Řecká antika === | ||
− | [[File:Relief Kharites Glyptothek Munich 241.jpg|thumb| | + | [[File:Kore 580 BC Museum Delos A4062 Zde102099.jpg|thumb|left|[[commons: File: Kore 580 BC Museum Delos A4062 Zde102099.jpg|Koré nesoucí peplos, pochází z Paru, kolem 580 před n. l. Nalezená v Apollónově chrámu na Délu, Museum na Délu, A 4062. (Vlevo v pozadí stojí kúros z Paru, A 4047.)]] ]] |
+ | |||
+ | [[File:Relief Kharites Glyptothek Munich 241.jpg|thumb|right|[[commons: File: Relief Kharites Glyptothek Munich 241.jpg|Tančící charitky (Aglaia, Eufrosyné, Thália). Votivní reliéf z Paru, 570-560 př. n. l. Glyptothek München, Inv. N. 241, Kat. N. 271.]] ]] | ||
[[File:Enthroned man, relief from Paros, half 6th c BC, Berlin, Perg17x.jpg|thumb|right|[[commons: File: Enthroned man, relief from Paros, half 6th c BC, Berlin, Perg17x.jpg|Trůnící muž na reliéfu z ostrova Paru, polovina 6. století před n. l. Pergamonmuseum, Berlin.]] ]] | [[File:Enthroned man, relief from Paros, half 6th c BC, Berlin, Perg17x.jpg|thumb|right|[[commons: File: Enthroned man, relief from Paros, half 6th c BC, Berlin, Perg17x.jpg|Trůnící muž na reliéfu z ostrova Paru, polovina 6. století před n. l. Pergamonmuseum, Berlin.]] ]] | ||
− | [[File:NAMA 911 Apollon amphora 01.JPG|thumb|left|[[commons: File: NAMA 911 Apollon amphora 01.JPG|Velký kratér v kykladském stylu z dílny na Paru, kolem 640 před n. l. Malba na těle nádoby: Apollón s kytarou stojí na voze před dvěmi ženami (bohyněmi?), vůz je tažen okřídleným koněm. Vrací se na Délos, kde ho vítá Artemis, držící jelena. Národní | + | [[File:NAMA 911 Apollon amphora 01.JPG|thumb|left|[[commons: File: NAMA 911 Apollon amphora 01.JPG|Velký kratér v kykladském stylu z dílny na Paru, kolem 640 před n. l. Malba na těle nádoby: Apollón s kytarou stojí na voze před dvěmi ženami (bohyněmi?), vůz je tažen okřídleným koněm. Vrací se na Délos, kde ho vítá Artemis, držící jelena. Národní archeologické muzeum v Athénách, AN 911.]] ]] |
+ | |||
+ | [[File:Parian girl at Parian pottery, 7th-6th century BC, AM Mykonos, IA, 518, 177269.jpg|thumb|right|[[commons: File: Parian girl at Parian pottery, 7th-6th century BC, AM Mykonos, IA, 518, 177269.jpg|Parská dívka na hrdle keramické nádoby z Paru, 7. a 6. století před n. l. Náušnici má zakotvenou také ve tváři. Archeologické muzeum na Mykonu, IA 518.]] ]] | ||
− | [[File:Stele little girl Met 27.45.jpg|thumb| | + | [[File:Stele little girl Met 27.45.jpg|thumb|left|[[commons: File: Stele little girl Met 27.45.jpg|Pohřební stéla z Paru, 450-440 před n. l. Metropolitan Museum of Art, New York, Accession n. 27.45]] ]] |
Do Mnichova došly múzy na reliéfu odněkud z Paru. | Do Mnichova došly múzy na reliéfu odněkud z Paru. | ||
− | V Berlíně zase mají reliéf sedícího muže, který je podobný jednomu z reliéfů v parském muzeu. | + | V Berlíně zase mají reliéf sedícího muže, který je podobný jednomu z reliéfů v parském muzeu [https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Relief_of_man,_late_6th_c_BC,_AM_Paros,_A_1177,_144022.jpg]. |
− | Také velká | + | Také [[Orientalizující váza z Paru, NAMA 911|velká váza ]] z Paru – malovaná v ostrovním orientalizujícím stylu – v Athénách je podobné produkce, jako [[Orientalizující amfora, AM Paros, A 2652|jiná]], která zůstala na Paru. |
− | V archeologickém muzeu na Mykonu jsme viděli řadu amfor z Paru, na jejichž hrdle je namalovaná dívka s náušnicí ukotvenou také ve tváři. | + | V archeologickém muzeu na Mykonu jsme viděli řadu amfor z Paru, na jejichž hrdle je namalovaná [[Dívka s náušnicí|dívka s náušnicí]] ukotvenou také ve tváři. |
− | Mramorové náhrobky se v klasické době dostávaly z Paru na kykladský ostrov Andros a v nové době až do New Yorku, neboť Američané vyhledávají klasiku.<br /> | + | Mramorové náhrobky se v klasické době dostávaly z Paru na kykladský ostrov Andros [http://142521.w21.wedos.ws/domains/keros.cz/index.php?title=Soubor:Funeral_stele_classical_re-ingested_AM_Andros_090577.jpg] a v nové době až do New Yorku, neboť Američané vyhledávají klasiku.<br /> |
Ostatně, na Andru vznikla v meziválečné době i Řecká transatlantická plavební společnost. Nepředpokládám příčinnou souvislost mezi tímto námořním spojením a výskytišti exportů z Paru. | Ostatně, na Andru vznikla v meziválečné době i Řecká transatlantická plavební společnost. Nepředpokládám příčinnou souvislost mezi tímto námořním spojením a výskytišti exportů z Paru. | ||
<br clear=all> | <br clear=all> | ||
Řádka 61: | Řádka 65: | ||
[[Kategorie:Lefkes (Paros)]] | [[Kategorie:Lefkes (Paros)]] | ||
[[Kategorie:Dryos (Paros)]] | [[Kategorie:Dryos (Paros)]] | ||
+ | [[Kategorie:Raná doba bronzová]] | ||
+ | [[Kategorie:Archaická doba]] | ||
+ | [[Kategorie:Klasická doba]] |
Aktuální verze z 5. 2. 2018, 22:50
V řecké archaické době posílali Parští své nejlepší sochy na Délos. Část z nich se zachovala až do naší doby a je k vidění v tamním archeologickém muzeu. Tam jsme si je už komentovali.
Něco málo z parské antiky se našlo i na jiných kykladských ostrovech, hlavně na Andru.
V nové době zase Paros už více než století zásobí také přední athénská a další evropská muzea nálezy z dob od počátku doby bronzové po konec antiky. Některé jsme už viděli a větší výběr představuji v albu. [1]
Nálezy z Paru vystavované mimo Kyklady
Raná doba brzonzová
Starokykladské věci ve vitríně Národního archeologického muzea v Athénách možná pocházejí z Plastiras.
Idol tvaru violy v Oxfordu je asi z oblasti mezi Lefkes a Dryos.
Krásné mramorové nádoby z Paru a okolních malých ostrovů jsou vystavované v Athénách, podobně i zajímavý soubor „palet“.
V pařížském Louvru vidíme parské idoly z druhé fáze rané doby bronzové (EC II).
Řecká antika
Do Mnichova došly múzy na reliéfu odněkud z Paru.
V Berlíně zase mají reliéf sedícího muže, který je podobný jednomu z reliéfů v parském muzeu [2].
Také velká váza z Paru – malovaná v ostrovním orientalizujícím stylu – v Athénách je podobné produkce, jako jiná, která zůstala na Paru.
V archeologickém muzeu na Mykonu jsme viděli řadu amfor z Paru, na jejichž hrdle je namalovaná dívka s náušnicí ukotvenou také ve tváři.
Mramorové náhrobky se v klasické době dostávaly z Paru na kykladský ostrov Andros [3] a v nové době až do New Yorku, neboť Američané vyhledávají klasiku.
Ostatně, na Andru vznikla v meziválečné době i Řecká transatlantická plavební společnost. Nepředpokládám příčinnou souvislost mezi tímto námořním spojením a výskytišti exportů z Paru.
Souvisle číst: Ostrovy v okolí Paru
Zpátky na obsah kapitoly PAROS
Zpátky na začátek (obsah) kykladské knihy: POUŤ NA KYKLADY