Jeskyně krásných mladíků: Porovnání verzí

Z KEROS
Přejít na: navigace, hledání
Řádka 1: Řádka 1:
 
Jeskyně pod strmým útesem akropole je prý přístupná z moře, z malého člunu a s povolením správy přístavu. (Nebyl jsem tam, protože výpravu překazil vítr a vlny. Asi dobře tak, to jsem ještě nevěděl, co v ústech místňáků znamená „snadný výstup o kousek“.)<br />
 
Jeskyně pod strmým útesem akropole je prý přístupná z moře, z malého člunu a s povolením správy přístavu. (Nebyl jsem tam, protože výpravu překazil vítr a vlny. Asi dobře tak, to jsem ještě nevěděl, co v ústech místňáků znamená „snadný výstup o kousek“.)<br />
Vchod do jeskyně je 30 metrů nad hladinou, jeskyně sama má několik menších dómů. Do velice nedávné doby ji prý rybáři používali jako úkryt před nepohodou a jako mezisklad nářadí. Jeskyni se říká také Chrysospilia (Zlatá jeskyně), snad kvůli barvě krápníků. Pod tímto jménem ji také eviduje řecká [památková správa http://odysseus.culture.gr/h/2/eh251.jsp?obj_id=1627].
+
Vchod do jeskyně je 30 metrů nad hladinou, jeskyně sama má několik menších dómů. Do velice nedávné doby ji prý rybáři používali jako úkryt před nepohodou a jako mezisklad nářadí. Jeskyni se říká také Chrysospilia (Zlatá jeskyně), snad kvůli barvě krápníků. Pod tímto jménem ji také eviduje řecká [http://odysseus.culture.gr/h/2/eh251.jsp?obj_id=1627 památková správa].
  
 
V klasické a helénistické době byla jeskyně náboženských a útočištným prostorem. Tehdy zde byly jílem vytvořené nápisy, asi čtyři stovky mužských jmen, některá prý doložená jenom odtud, a tři dívčí jména. Prý měly vyznamenat a pro stálou památku uchovat jména krásných mladíků. Mladík sice časem zfotrovatěl a pak zdědkovatěl, pokud se toho dožil, tady však byl stále připomínán jako mladík. Asi zde nejde o nějaké výstřednosti řecké homoerotiky, ale spíš o konfrontaci ideality a pomíjivosti života. Jedině pomíjivý život totiž dokáže produkovat všechno to, díky čemu se nám nějaká idealita vůbec vybavuje.<br />
 
V klasické a helénistické době byla jeskyně náboženských a útočištným prostorem. Tehdy zde byly jílem vytvořené nápisy, asi čtyři stovky mužských jmen, některá prý doložená jenom odtud, a tři dívčí jména. Prý měly vyznamenat a pro stálou památku uchovat jména krásných mladíků. Mladík sice časem zfotrovatěl a pak zdědkovatěl, pokud se toho dožil, tady však byl stále připomínán jako mladík. Asi zde nejde o nějaké výstřednosti řecké homoerotiky, ale spíš o konfrontaci ideality a pomíjivosti života. Jedině pomíjivý život totiž dokáže produkovat všechno to, díky čemu se nám nějaká idealita vůbec vybavuje.<br />

Verze z 1. 1. 2018, 23:08

Jeskyně pod strmým útesem akropole je prý přístupná z moře, z malého člunu a s povolením správy přístavu. (Nebyl jsem tam, protože výpravu překazil vítr a vlny. Asi dobře tak, to jsem ještě nevěděl, co v ústech místňáků znamená „snadný výstup o kousek“.)
Vchod do jeskyně je 30 metrů nad hladinou, jeskyně sama má několik menších dómů. Do velice nedávné doby ji prý rybáři používali jako úkryt před nepohodou a jako mezisklad nářadí. Jeskyni se říká také Chrysospilia (Zlatá jeskyně), snad kvůli barvě krápníků. Pod tímto jménem ji také eviduje řecká památková správa.

V klasické a helénistické době byla jeskyně náboženských a útočištným prostorem. Tehdy zde byly jílem vytvořené nápisy, asi čtyři stovky mužských jmen, některá prý doložená jenom odtud, a tři dívčí jména. Prý měly vyznamenat a pro stálou památku uchovat jména krásných mladíků. Mladík sice časem zfotrovatěl a pak zdědkovatěl, pokud se toho dožil, tady však byl stále připomínán jako mladík. Asi zde nejde o nějaké výstřednosti řecké homoerotiky, ale spíš o konfrontaci ideality a pomíjivosti života. Jedině pomíjivý život totiž dokáže produkovat všechno to, díky čemu se nám nějaká idealita vůbec vybavuje.
Aspoň nějaké fotky z jeskyně byly na turistickém webu ostrova, leč zmizely v kyberprostoru.

 Souvisle číst: Ano Meria
 Zpátky na obsah kapitoly FOLEGANDROS
 Zpátky na začátek (obsah) kykladské knihy: POUŤ NA KYKLADY