Z Mélu doby řecké antiky: Porovnání verzí

Z KEROS
Přejít na: navigace, hledání
Řádka 2: Řádka 2:
 
Větší malované vázy v Kykladské verzi orientalizujícího stylu (7. století před n. l.) se někdy nepřesně označují jako „mélské“. Některé z nich ovšem opravdu pocházejí z Mélu, i když víc jich je z Naxu a z Paru. Příkladem mélské produkce tohoto typu krásné keramiky je velká amfora (spíš [[Info Pithos|pithos]]), vystavovaná v [[Národní archeologické muzeum v Athénách|Národním muzeu v Athénách]]. Především jsou to krásně malované mélské vázy i keramika zdobená reliéfy.
 
Větší malované vázy v Kykladské verzi orientalizujícího stylu (7. století před n. l.) se někdy nepřesně označují jako „mélské“. Některé z nich ovšem opravdu pocházejí z Mélu, i když víc jich je z Naxu a z Paru. Příkladem mélské produkce tohoto typu krásné keramiky je velká amfora (spíš [[Info Pithos|pithos]]), vystavovaná v [[Národní archeologické muzeum v Athénách|Národním muzeu v Athénách]]. Především jsou to krásně malované mélské vázy i keramika zdobená reliéfy.
  
Z archaické vrstvy mélského města pochází mírně nadživotní náhrobní [[Info Kúros|kúros]]. Je to jeden z nejhezčích úplně zachovaných, slavný „Kúros z Mélu“ (''Kouros of Milos'')! Skončil v [[Národní archeologické muzeum v Athénách|Národním archeologickém muzeu v Athénách]].
+
Z archaické vrstvy mélského města pochází mírně nadživotní náhrobní [[Info Kúros|kúros]]. Je to jeden z nejhezčích úplně zachovaných, slavný „Kúros z Mélu“ (''Kouros of Milos'')! Skončil v [[Národní archeologické muzeum v Athénách|Národním archeologickém muzeu v Athénách]].  Podrobněji viz [[Kúros z Mélu]].
  
V rané klasické době byly mélskou specialitou také ploché reliéfy, většinou dost stylizované. Příkladem takového „mélského reliéfu“ může být Triton z Théseem v [[Louvre|Louvru]]. Podrobněji viz [[Kúros z Mélu]].
+
V rané klasické době byly mélskou specialitou také ploché reliéfy, většinou dost stylizované. Příkladem takového „mélského reliéfu“ může být Triton z Théseem v [[Louvre|Louvru]].
  
 
Z raně helénistického Mélu pochází hlava Asklépia, asi fragment větší sochy, vystavované v [[Britské muzeum|Britském muzeu]]. Velké pozdně helénistické sochy, Afrodítu a [[Poseidón z Mélu|Poseidóna]], jsme si už ukazovali.
 
Z raně helénistického Mélu pochází hlava Asklépia, asi fragment větší sochy, vystavované v [[Britské muzeum|Britském muzeu]]. Velké pozdně helénistické sochy, Afrodítu a [[Poseidón z Mélu|Poseidóna]], jsme si už ukazovali.

Verze z 14. 3. 2017, 10:28

 Stránka ve vývoji

Větší malované vázy v Kykladské verzi orientalizujícího stylu (7. století před n. l.) se někdy nepřesně označují jako „mélské“. Některé z nich ovšem opravdu pocházejí z Mélu, i když víc jich je z Naxu a z Paru. Příkladem mélské produkce tohoto typu krásné keramiky je velká amfora (spíš pithos), vystavovaná v Národním muzeu v Athénách. Především jsou to krásně malované mélské vázy i keramika zdobená reliéfy.

Z archaické vrstvy mélského města pochází mírně nadživotní náhrobní kúros. Je to jeden z nejhezčích úplně zachovaných, slavný „Kúros z Mélu“ (Kouros of Milos)! Skončil v Národním archeologickém muzeu v Athénách. Podrobněji viz Kúros z Mélu.

V rané klasické době byly mélskou specialitou také ploché reliéfy, většinou dost stylizované. Příkladem takového „mélského reliéfu“ může být Triton z Théseem v Louvru.

Z raně helénistického Mélu pochází hlava Asklépia, asi fragment větší sochy, vystavované v Britském muzeu. Velké pozdně helénistické sochy, Afrodítu a Poseidóna, jsme si už ukazovali.

Úplnější přehled podává oddíl alba. [[1]]

 Pokračovat v souvislém čtení: Mélští výtečníci

Z Mélu do světa

MÉLOS (Milos)