Z Mélu doby řecké antiky: Porovnání verzí
(Nejsou zobrazeny 4 mezilehlé verze od stejného uživatele.) | |||
Řádka 15: | Řádka 15: | ||
[[File:Kouros from Milos NAMA 1558 102542x.jpg|thumb|right|[[commons: File: Kouros from Milos NAMA 1558 102542x.jpg|Kúros z Mélu, naxijská práce, kolem roku 550 před n. l. Národní archeologické Muzeum v Athénách, N 1558.]] ]] | [[File:Kouros from Milos NAMA 1558 102542x.jpg|thumb|right|[[commons: File: Kouros from Milos NAMA 1558 102542x.jpg|Kúros z Mélu, naxijská práce, kolem roku 550 před n. l. Národní archeologické Muzeum v Athénách, N 1558.]] ]] | ||
− | [[File:NAMA 354 Melian Heracles amphora.jpg|thumb|left|[[commons: File: NAMA 354 Melian Heracles amphora.jpg|Pithos- | + | [[File:NAMA 354 Melian Heracles amphora.jpg|thumb|left|[[commons: File: NAMA 354 Melian Heracles amphora.jpg|Pithos-amfora z Mélu, v mélském stylu, pozdní 7. nebo rané 6. století před n. l. Národní archeologické Muzeum v Athénách, 354]] ]] |
[[File:Stele with Melian inscription, 500 BC, Berlin, Sk 1161, 141624.jpg|thumb|right|[[commons: File: Stele with Melian inscription, 500 BC, Berlin, Sk 1161, 141624.jpg|Stéla s inskripcí: ''Archió, (její otec) Agathoklés''... Mélos, vápenec, kolem roku 500 před n. l. Berlin, ''Altes Museum'', Sk 1161. Tvar písmen ''gamma'' a ''sigma'' je specifický pro archaické inskripce na Mélu.]] ]] | [[File:Stele with Melian inscription, 500 BC, Berlin, Sk 1161, 141624.jpg|thumb|right|[[commons: File: Stele with Melian inscription, 500 BC, Berlin, Sk 1161, 141624.jpg|Stéla s inskripcí: ''Archió, (její otec) Agathoklés''... Mélos, vápenec, kolem roku 500 před n. l. Berlin, ''Altes Museum'', Sk 1161. Tvar písmen ''gamma'' a ''sigma'' je specifický pro archaické inskripce na Mélu.]] ]] | ||
Řádka 38: | Řádka 38: | ||
== Kasická doba == | == Kasická doba == | ||
+ | [[File:Triton Theseus Louvre MNC746.jpg|thumb|right|[[commons: File: Triton Theseus Louvre MNC746.jpg|"Méleský reliéf" z Mélu, 470-460 před n. l. ''Louvre''.]] ]] | ||
+ | <br /> | ||
+ | <br /> | ||
− | V rané klasické době byly mélskou specialitou také ploché reliéfy, většinou dost stylizované. Příkladem takového „mélského reliéfu“ může být Triton s Théseem v Louvru. | + | V rané klasické době byly mélskou specialitou také terakotové ploché reliéfy, většinou dost stylizované. Příkladem takového „mélského reliéfu“ může být Triton s Théseem v Louvru. |
<br clear=all> | <br clear=all> | ||
== Helénistická doba == | == Helénistická doba == | ||
− | Z raně helénistického Mélu pochází hlava Asklépia, | + | [[File:Asklepios Melos BM Sc550.jpg|thumb|right|[[commons: File: Asklepios Melos BM Sc550.jpg|Hlava Asklépia. Mélos, 325-300 před n. l. Britské muzeum, GR 1867.5-8.115 (Cat. Sculpture 550).]] ]] |
− | + | ||
+ | [[File:Poseidon Statue.JPG|thumb|right|256px|[[commons: File:Poseidon Statue.JPG|Poseidón z Mélu, 125 až 100 před n. l. Národní archeologické muzeu v Athénách, 235.]] ]] | ||
+ | |||
+ | [[File:Aphrodite of Milos at the Louvre Museum in Paris.jpg|thumb|left|[[commons: File:Aphrodite of Milos at the Louvre Museum in Paris.jpg|Afrodíté z Mélu, 130-100 před n. l. ''Louvre''.]] ]] | ||
+ | Z raně helénistického Mélu pochází hlava Asklépia, fragment velké kultovní sochy, vystavované v Britském muzeu. | ||
+ | <br /> | ||
+ | <br /> | ||
+ | <br /> | ||
+ | <br /> | ||
+ | <br /> | ||
+ | <br /> | ||
<br /> | <br /> | ||
<br /> | <br /> | ||
− | + | Velké pozdně helénistické sochy, [[Afrodíté z Mélu|Afrodítu]] a [[Poseidón z Mélu|Poseidóna]], jsme si už ukazovali. | |
<br clear=all> | <br clear=all> | ||
Aktuální verze z 20. 11. 2019, 11:58
Antické památky z Mélu vystavované mimo Mélos představíme v chronologickém pořadí:
Geometrická epocha
Z mélské keramiky geometrického období tady si tady všimneme velkého kratéru na vysoké noze a menší nádoby s typickou malbou dvou zvířat (kozlů, kozorožců?) okusujících strom, která předjímá později častý motiv kykladské orientalizující keramiky.
Archaická doba
Větší malované vázy v kykladské verzi orientalizujícího stylu (7. století před n. l.) se někdy nepřesně označují jako „mélské“. Některé z nich ovšem opravdu pocházejí z Mélu, i když víc jich je z Naxu a Paru. Příkladem mélské produkce tohoto typu krásné keramiky je velká amfora (spíš pithos), vystavovaná v Národním muzeu v Athénách. Je na ní zobrazen velice podobný motiv jako na velké nádobě vystavované v Archeologickém muzeu na Mélu.
Z archaické vrstvy mélského města pochází mírně nadživotní náhrobní kúros. Je to jeden z nejhezčích úplně zachovaných, slavný „Kúros z Mélu“ (Kouros of Milos)! Skončil v Národním archeologickém muzeu v Athénách.
Zajímavý je také pozdně archaický nápis, dokládající specifickou formu mélské alfabety.
Kasická doba
V rané klasické době byly mélskou specialitou také terakotové ploché reliéfy, většinou dost stylizované. Příkladem takového „mélského reliéfu“ může být Triton s Théseem v Louvru.
Helénistická doba
Z raně helénistického Mélu pochází hlava Asklépia, fragment velké kultovní sochy, vystavované v Britském muzeu.
Velké pozdně helénistické sochy, Afrodítu a Poseidóna, jsme si už ukazovali.
Souvisle číst: Kúros z Mélu nebo rovnou Mélští výtečníci
Zpátky na obsah kapitoly MÉLOS (Milos)
Zpátky na začátek (obsah) kykladské knihy: POUŤ NA KYKLADY