Z Mélu doby řecké antiky: Porovnání verzí

Z KEROS
Přejít na: navigace, hledání
 
(Není zobrazeno 9 mezilehlých verzí od stejného uživatele.)
Řádka 1: Řádka 1:
Antické památky z Mélu představíme v chronologickém pořadí:
+
Antické památky z Mélu vystavované mimo Mélos představíme v chronologickém pořadí:
  
 
== Geometrická epocha ==
 
== Geometrická epocha ==
Řádka 6: Řádka 6:
  
 
[[File:Geometrická nádoba z Mélu, AM CHalkida_9876.jpg|thumb|right|[[commons: File: Γεωμετρικό αγγείο ΑΜΧαλκίδας 9876.jpg|Nádoba s malbou dvou zvířat okusujících strom. Mélos, geometrická epocha. ''Archaeological museum of Chalkida''.]] ]]
 
[[File:Geometrická nádoba z Mélu, AM CHalkida_9876.jpg|thumb|right|[[commons: File: Γεωμετρικό αγγείο ΑΜΧαλκίδας 9876.jpg|Nádoba s malbou dvou zvířat okusujících strom. Mélos, geometrická epocha. ''Archaeological museum of Chalkida''.]] ]]
 +
<br />
 +
<br />
  
 
Z mélské keramiky geometrického období tady si tady všimneme velkého kratéru na vysoké noze a menší nádoby s typickou malbou dvou zvířat (kozlů, kozorožců?) okusujících strom, která předjímá později častý motiv kykladské orientalizující keramiky.
 
Z mélské keramiky geometrického období tady si tady všimneme velkého kratéru na vysoké noze a menší nádoby s typickou malbou dvou zvířat (kozlů, kozorožců?) okusujících strom, která předjímá později častý motiv kykladské orientalizující keramiky.
 
Větší malované vázy v kykladské verzi orientalizujícího stylu (7. století před n. l.) se někdy nepřesně označují jako „mélské“. Některé z nich ovšem opravdu pocházejí z Mélu, i když víc jich je z Naxu a Paru. Příkladem mélské produkce tohoto typu krásné keramiky je velká amfora (spíš [[Pithos|pithos]]), vystavovaná v Národním muzeu v Athénách.
 
 
<br clear=all>
 
<br clear=all>
  
 
== Archaická doba ==
 
== Archaická doba ==
 +
[[File:Kouros from Milos NAMA 1558 102542x.jpg|thumb|right|[[commons: File: Kouros from Milos NAMA 1558 102542x.jpg|Kúros z Mélu, naxijská práce, kolem roku 550 před n. l. Národní archeologické Muzeum v Athénách, N 1558.]] ]]
 +
 +
[[File:NAMA 354 Melian Heracles amphora.jpg|thumb|left|[[commons: File: NAMA 354 Melian Heracles amphora.jpg|Pithos-amfora z Mélu, v mélském stylu, pozdní 7. nebo rané 6. století před n. l. Národní archeologické Muzeum v Athénách, 354]] ]]
 +
 +
[[File:Stele with Melian inscription, 500 BC, Berlin, Sk 1161, 141624.jpg|thumb|right|[[commons: File: Stele with Melian inscription, 500 BC, Berlin, Sk 1161, 141624.jpg|Stéla s inskripcí: ''Archió, (její otec) Agathoklés''... Mélos, vápenec, kolem roku 500 před n. l. Berlin, ''Altes Museum'', Sk 1161. Tvar písmen ''gamma'' a ''sigma'' je specifický pro archaické inskripce na Mélu.]] ]]
 +
<br />
 +
<br />
 +
Větší malované vázy v kykladské verzi orientalizujícího stylu (7. století před n. l.) se někdy nepřesně označují jako „mélské“. Některé z nich ovšem opravdu pocházejí z Mélu, i když víc jich je z Naxu a Paru. Příkladem mélské produkce tohoto typu krásné keramiky je velká amfora (spíš [[Pithos|pithos]]), vystavovaná v Národním muzeu v Athénách. Je na ní zobrazen velice podobný motiv jako [[Řecká a římská antika v muzeu na Mélu|na velké nádobě]] vystavované v Archeologickém muzeu na Mélu.
 +
<br />
 +
<br />
 +
<br />
 +
<br />
  
 
Z archaické vrstvy mélského města pochází mírně nadživotní náhrobní [[Kúros|kúros]]. Je to jeden z nejhezčích úplně zachovaných, slavný [[Kúros z Mélu|„Kúros z Mélu“ ]] (''Kouros of Milos'')! Skončil v Národním archeologickém muzeu v Athénách.
 
Z archaické vrstvy mélského města pochází mírně nadživotní náhrobní [[Kúros|kúros]]. Je to jeden z nejhezčích úplně zachovaných, slavný [[Kúros z Mélu|„Kúros z Mélu“ ]] (''Kouros of Milos'')! Skončil v Národním archeologickém muzeu v Athénách.
 +
<br />
 +
<br />
 +
<br />
 +
<br />
 +
<br />
 +
<br />
  
 
Zajímavý je také pozdně archaický nápis, dokládající specifickou formu mélské alfabety.
 
Zajímavý je také pozdně archaický nápis, dokládající specifickou formu mélské alfabety.
 +
<br clear=all>
  
 
== Kasická doba ==
 
== Kasická doba ==
 +
[[File:Triton Theseus Louvre MNC746.jpg|thumb|right|[[commons: File: Triton Theseus Louvre MNC746.jpg|"Méleský reliéf" z Mélu, 470-460 před n. l. ''Louvre''.]] ]]
 +
<br />
 +
<br />
  
V rané klasické době byly mélskou specialitou také ploché reliéfy, většinou dost stylizované. Příkladem takového „mélského reliéfu“ může být Triton s Théseem v Louvru.
+
V rané klasické době byly mélskou specialitou také terakotové ploché reliéfy, většinou dost stylizované. Příkladem takového „mélského reliéfu“ může být Triton s Théseem v Louvru.
 +
<br clear=all>
  
 
== Helénistická doba ==
 
== Helénistická doba ==
Z raně helénistického Mélu pochází hlava Asklépia, asi fragment větší sochy, vystavované v Britském muzeu.<br />
+
[[File:Asklepios Melos BM Sc550.jpg|thumb|right|[[commons: File: Asklepios Melos BM Sc550.jpg|Hlava Asklépia. Mélos, 325-300 před n. l. Britské muzeum, GR 1867.5-8.115 (Cat. Sculpture 550).]] ]]
 +
 
 +
[[File:Poseidon Statue.JPG|thumb|right|256px|[[commons: File:Poseidon Statue.JPG|Poseidón z Mélu, 125 až 100 před n. l. Národní archeologické muzeu v Athénách, 235.]] ]]
 +
 
 +
[[File:Aphrodite of Milos at the Louvre Museum in Paris.jpg|thumb|left|[[commons: File:Aphrodite of Milos at the Louvre Museum in Paris.jpg|Afrodíté z Mélu, 130-100 před n. l. ''Louvre''.]] ]]
 +
Z raně helénistického Mélu pochází hlava Asklépia, fragment velké kultovní sochy, vystavované v Britském muzeu.
 +
<br />
 +
<br />
 +
<br />
 +
<br />
 +
<br />
 +
<br />
 +
<br />
 +
<br />
 +
 
 
Velké pozdně helénistické sochy, [[Afrodíté z Mélu|Afrodítu]] a [[Poseidón z Mélu|Poseidóna]], jsme si už ukazovali.
 
Velké pozdně helénistické sochy, [[Afrodíté z Mélu|Afrodítu]] a [[Poseidón z Mélu|Poseidóna]], jsme si už ukazovali.
 
Úplnější přehled podává oddíl [https://commons.wikimedia.org/wiki/User:Zde/Milos#Archaic_Greek_Age alba].
 
 
<br clear=all>
 
<br clear=all>
  

Aktuální verze z 20. 11. 2019, 11:58

Antické památky z Mélu vystavované mimo Mélos představíme v chronologickém pořadí:

Geometrická epocha



Z mélské keramiky geometrického období tady si tady všimneme velkého kratéru na vysoké noze a menší nádoby s typickou malbou dvou zvířat (kozlů, kozorožců?) okusujících strom, která předjímá později častý motiv kykladské orientalizující keramiky.

Archaická doba



Větší malované vázy v kykladské verzi orientalizujícího stylu (7. století před n. l.) se někdy nepřesně označují jako „mélské“. Některé z nich ovšem opravdu pocházejí z Mélu, i když víc jich je z Naxu a Paru. Příkladem mélské produkce tohoto typu krásné keramiky je velká amfora (spíš pithos), vystavovaná v Národním muzeu v Athénách. Je na ní zobrazen velice podobný motiv jako na velké nádobě vystavované v Archeologickém muzeu na Mélu.



Z archaické vrstvy mélského města pochází mírně nadživotní náhrobní kúros. Je to jeden z nejhezčích úplně zachovaných, slavný „Kúros z Mélu“ (Kouros of Milos)! Skončil v Národním archeologickém muzeu v Athénách.





Zajímavý je také pozdně archaický nápis, dokládající specifickou formu mélské alfabety.

Kasická doba



V rané klasické době byly mélskou specialitou také terakotové ploché reliéfy, většinou dost stylizované. Příkladem takového „mélského reliéfu“ může být Triton s Théseem v Louvru.

Helénistická doba

Z raně helénistického Mélu pochází hlava Asklépia, fragment velké kultovní sochy, vystavované v Britském muzeu.







Velké pozdně helénistické sochy, Afrodítu a Poseidóna, jsme si už ukazovali.

 Souvisle číst: Kúros z Mélu nebo rovnou Mélští výtečníci
 Zpátky na obsah kapitoly MÉLOS (Milos)
 Zpátky na začátek (obsah) kykladské knihy: POUŤ NA KYKLADY