Nálezy z Amorgu: Porovnání verzí

Z KEROS
Přejít na: navigace, hledání
 
(Není zobrazeno 14 mezilehlých verzí od stejného uživatele.)
Řádka 1: Řádka 1:
 
[[File:Idols bronze tips Amorgos ECII NAMA 080775.jpg|thumb|right|[[commons: File: Idols bronze tips Amorgos ECII NAMA 080775.jpg|Vitrína s nálezy z Amorgu z let 2800 až 2300 před n. l. Národní archeologické muzeum v Athénách.]] ]]
 
[[File:Idols bronze tips Amorgos ECII NAMA 080775.jpg|thumb|right|[[commons: File: Idols bronze tips Amorgos ECII NAMA 080775.jpg|Vitrína s nálezy z Amorgu z let 2800 až 2300 před n. l. Národní archeologické muzeum v Athénách.]] ]]
  
Drtivá většina z toho, co z Amorgu stojí za řeč, pochází z rané doby bronzové (nebo z konce neolitu), kdy Amorgos úspěšně konkuroval větším ostrovům, ba i Keru. O pozdější věci odtud mají velká muzea výrazně menší zájem, ostatně jich ani mnoho není. Úpadek po konci rané doby bronzové je na Amorgu mnohem strmější než třeba na Naxu, hlubší a delší propad byl snad jenom na Keru. Větší výběr artefaktů z Amorgu představuji v [https://commons.wikimedia.org/wiki/User:Zde/Finds_from_Amorgos albu].
+
Drtivá většina z toho, co z Amorgu stojí za řeč, pochází z rané doby bronzové (nebo z konce neolitu), kdy Amorgos velice úspěšně konkuroval větším ostrovům, ba i Keru. O pozdější věci odtud mají velká muzea výrazně menší zájem, ostatně jich ani mnoho není. Úpadek po konci rané doby bronzové je na Amorgu mnohem strmější než třeba na Naxu, hlubší a delší propad byl snad jenom na Keru.
 +
<br />
 +
 
 +
Větší výběr artefaktů z Amorgu představuji v [https://commons.wikimedia.org/wiki/User:Zde/Finds_from_Amorgos albu].
 
<br />
 
<br />
 
<br />
 
<br />
  
 
==Pozdní neolit ==
 
==Pozdní neolit ==
 +
[[File:Neolithic female figurine, 5300–3200 BC, AshmoleanM, AE 150, 142387.jpg|thumb|left|[[commons: File: Neolithic female figurine, 5300–3200 BC, AshmoleanM, AE 150, 142387.jpg|''Steatopygous'', prý z Amorgu, 5300–3200 před n. l. ''Ashmolean Museum'', AE 150.]] ]]
 +
 +
[[File:Violin-shaped Cycladic figurine, 5300–3200 BC, AshmoleanM, AE 175, 142389.jpg|thumb|right|[[commons: File: Violin-shaped Cycladic figurine, 5300–3200 BC, AshmoleanM, AE 175, 142389.jpg|Kykladský idol tvaru violy, prý z Amorgu, 5300–3200 před n. l. ''Ashmolean Museum'', AE 175.]] ]]
  
 
Figurka typu ''steatopygous'' (s tlustými stehny) i několik pěkných idolů "tvaru violy" z doby pozdního neolitu vystavuje ''Ashmolean Museum'' v Oxfordu.
 
Figurka typu ''steatopygous'' (s tlustými stehny) i několik pěkných idolů "tvaru violy" z doby pozdního neolitu vystavuje ''Ashmolean Museum'' v Oxfordu.
Řádka 11: Řádka 17:
  
 
==Raná doba bronzová I ==
 
==Raná doba bronzová I ==
 +
[[File:Cycladic figurine female, torso, 3200–2800 BC, AshmoleanM, AE 151, 142411.jpg|thumb|left|[[commons: File: Cycladic figurine female, torso, 3200–2800 BC, AshmoleanM, AE 151, 142411.jpg|Torzo kykladského idolu, varieta Plastiras. Vyvrtané otvory ukazují na starověkou opravu. Prý z Amorgu, 3200–2800 před n. l. ''Ashmolean Museum'', AE 151.]] ]]
 +
 +
[[File:Cycladic figurine, violin, 2800 BC, BM Cat Sculpture A7, 154410.jpg|thumb|right|[[commons: File: Cycladic figurine, violin, 2800 BC, BM Cat Sculpture A7, 154410.jpg|Kykladský idol tvatu violy, 3200–2800 před n. l. Z Amorgu. Britské muzeum, GR 1899.5-21.2. BM Cat Sculpture A7.]] ]]
  
 
Z kulturní fáze Grotta Pelos se na Amorgu našly idloy "tvaru violy", ale také kamenné misky a ze závěru tohoto období také idol variety Plastiras.
 
Z kulturní fáze Grotta Pelos se na Amorgu našly idloy "tvaru violy", ale také kamenné misky a ze závěru tohoto období také idol variety Plastiras.
Řádka 16: Řádka 25:
  
 
==Raná doba bronzová II ==
 
==Raná doba bronzová II ==
 +
[[File:Idol, ECII, Amorgos NAMA N3978 080717x.jpg|thumb|left|[[commons: File: Idol, ECII, Amorgos NAMA N3978 080717x.jpg|Idol z Amorgu, výška 152 cm, mramor, 2800-2300 před n. l. Národní archeologické muzeum v Athénách, N 3978.]] ]]
 +
 +
[[File:Idol 080715.jpg|thumb|right|[[commons: File: Idol 080715.jpg|Hlava kykladského idolu, mramorové torzo se zbytky barvení. Pochází z Amorgu (z Aigialí, Lagady?), 2800-2300 před n. l. Národní archeologické muzeum v Athénách, 3909.]] ]]
 +
 +
[[File:Cycladic Head of a man, marble, Amorgos 2800–2300 BC, Ashmolean M, AE 147, 142363.jpg|thumb|left|[[commons: File: Cycladic Head of a man, marble, Amorgos 2800–2300 BC, Ashmolean M, AE 147, 142363.jpg|Hlava muže z Kyklad, torzo figury. Amorgos, 2800-2300 před n. l. ''Ashmolean Museum'', Oxford, AE 147.]] ]]
 +
 +
[[File:Pyxis, Cycladic, 2700-2300 BC, AS Berlin Misc. 8102, 144352.jpg|thumb|right|[[commons: File: Pyxis, Cycladic, 2700-2300 BC, AS Berlin Misc. 8102, 144352.jpg|Steatitová pyxis z Amorgu, 2700-2300 před n. l. ''Antikensammlung Berlin'', Ident. Nr. Misc. 8102 (nyní ji vystavuje ''Neues Museum'' v Berlíně).]] ]]
 +
 +
[[File:Cycladic figurine female, 2800–2300 BC, AshmoleanM, AE 178, 142424.jpg|thumb|left|[[commons: File: Cycladic figurine female, 2800–2300 BC, AshmoleanM, AE 178, 142424.jpg|Kykladský idol, varieta Spendos, mramor. Prý z hrobu na Amorgu, 2800–2300 před n. l. ''Ashmolean Museum'', AE 178. (Sousedky na fotce jsou taky z Amorgu.)]] ]]
 +
 +
[[File:Idol fine styling EC II NAMA 080777x.jpg|thumb|right|[[commons: File: Idol fine styling EC II NAMA 080777x.jpg|Idol z Amorgu, neobvykle jemně stylizovaný, 2800-2300 před n. l. Národní archeologické muzeum v Athénách, 4719.]] ]]
  
 
Blízkost Keru se projevuje výskytem zvlášť krásných kykladských idolů, navíc velikých. Mezi největší patří [[Velká bohyně z Amorgu|'''ženská figura z Amorgu''']], vystavovaná v Národním archeologickém muzeu v Athénách, vysoká 152 cm. Skutečně „Velká bohyně“! Má stylizovaný vysoký účes nebo čelenku, jakou i později mívají velké bohyně. Zvláštností této figury jsou vysoko umístěná ňadra, malé ruce, nezvýrazněné pohlaví a štíhlá dlouhá stehna.
 
Blízkost Keru se projevuje výskytem zvlášť krásných kykladských idolů, navíc velikých. Mezi největší patří [[Velká bohyně z Amorgu|'''ženská figura z Amorgu''']], vystavovaná v Národním archeologickém muzeu v Athénách, vysoká 152 cm. Skutečně „Velká bohyně“! Má stylizovaný vysoký účes nebo čelenku, jakou i později mívají velké bohyně. Zvláštností této figury jsou vysoko umístěná ňadra, malé ruce, nezvýrazněné pohlaví a štíhlá dlouhá stehna.
 +
<br />
 +
<br />
 +
 +
[[Ženská hlava z Amorgu|'''Hlava velké ženské figury''']], na které se uchovaly zbytky polychromie, se nyní vystavuje v Národním archeologickém muzeu Athénách. Její obličej je specificky stylizovaný: plasticky vyznačené rty, náznak uší. Přes tyto odlišnosti ji s ostatními spojuje vysoko začínající štíhlý a dlouhý nos – a především ploše stylizovaná dozadu ubíhající hlava na dlouhém krku. Možná také měla nějakou ozdobu na své pravé tváři dole, což koresponduje s řeckými archaickými malbami (a sochou) [[Dívka s náušnicí|dívky s náušnicí]] ukotvenou v tváři - přes propast dvou tisíc let! Polychromie určitě zvýrazňovala oči, v ostatním je obtížné ji odlišit od možných poškození. Nicméně se zdá, že na své levé tváři měla už původně čtyři šrámy. Analogií je mezi kykladskými idoly víc, mimo tento kulturní okruh je známe z mariánských ikon, dokonce i západně od Řecka, např. Černá Madona v Čenstochové.
 +
<br />
 +
<br />
 +
<br />
  
 
V Oxfordu vystavují menší [[Mužská hlava z Amorgu|'''hlavu muže''']], provedenou z mramoru opravdu trojdimenzionálně a nečekaně veristicky.
 
V Oxfordu vystavují menší [[Mužská hlava z Amorgu|'''hlavu muže''']], provedenou z mramoru opravdu trojdimenzionálně a nečekaně veristicky.
 
+
<br />
[[Ženská hlava z Amorgu|'''Hlava velké ženské figury''']], na které se uchovaly zbytky polychromie, se nyní vystavuje v Národním archeologickém muzeu Athénách. Její obličej je specificky stylizovaný: plasticky vyznačené rty, náznak uší. Přes tyto odlišnosti ji s ostatními spojuje vysoko začínající štíhlý a dlouhý nos – a především ploše stylizovaná dozadu ubíhající hlava na dlouhém krku. Možná také měla nějakou ozdobu na své pravé tváři dole, což koresponduje s řeckými archaickými malbami (a sochou) [[Dívka s náušnicí|dívky s náušnicí]] ukotvenou v tváři - přes propast dvou tisíc let! Polychromie určitě zvýrazňovala oči, v ostatním je obtížné ji odlišit od možných poškození. Nicméně se zdá, že na své levé tváři měla už původně čtyři šrámy. Analogií je mezi kykladskými idoly víc, mimo tento kulturní okruh je známe z mariánských ikon, dokonce i západně od Řecka, např. Černá Madona v Čenstochové.
+
<br />
 +
<br />
  
 
[[Steatitová pyxis z Amorgu|'''Steatitová pyxis''']], zdobená spirálami skončila  v Berlíně.
 
[[Steatitová pyxis z Amorgu|'''Steatitová pyxis''']], zdobená spirálami skončila  v Berlíně.
 +
<br />
 +
<br />
 +
<br />
 +
<br />
  
 
Z „běžných“ artefaktů jsou to především ženské figury řady typů (variet), nejen těch, pro které se místa na ostrově staly eponymy (Kapsala, Dokathismata). Z množství nálezů se už dá vybírat. Z mnoha menších idolů chci upozornit na poměrně veristicky, ale přitom velice jemně stylizované ženské postavy.
 
Z „běžných“ artefaktů jsou to především ženské figury řady typů (variet), nejen těch, pro které se místa na ostrově staly eponymy (Kapsala, Dokathismata). Z množství nálezů se už dá vybírat. Z mnoha menších idolů chci upozornit na poměrně veristicky, ale přitom velice jemně stylizované ženské postavy.
Řádka 32: Řádka 64:
  
 
==Řecká antika ==
 
==Řecká antika ==
Řeckou antiku na Amorgu si připomeneme menší sochou z pozdního 2. století před n. l. Je to [[Sarapis z Amorgu|Sarapis]], tedy řecko-egyptské synkretické božstvo, v té době přímo módní.
+
[[File:Sarapis, marble statue, 2nd century BC, Amorgos. NAMA 4546, 102829.jpg|thumb|right|[[commons: File: Sarapis, marble statue, 2nd century BC, Amorgos. NAMA 4546, 102829.jpg|Sarapis, menší mramorová socha z Amorgu, pozdní 2. století před n. l. Národní archeologické museum v Athénách, N. 4546.]] ]]
 +
 
 +
Řeckou antiku na Amorgu si připomeneme menší sochou z pozdního 2. století před n. l. Je to [[Sarapis z Amorgu|'''Sarapis''']], tedy řecko-egyptské synkretické božstvo, v té době přímo módní.
 +
 
 +
Další antické nálezy z Amorgu jsou v [https://commons.wikimedia.org/wiki/User:Zde/Finds_from_Amorgos#Ancient_Greek_art oddílu alba].
 
<br clear=all>
 
<br clear=all>
  
   Pokračovat v souvislém čtení: [[Klášter Panagia Chozoviotissa]]
+
   Pokračovat v souvislém čtení: [[Okolí Chóry]] nebo rovnou [[Klášter Panagia Chozoviotissa]]
  
 
   Zpátky na obsah kapitoly [[AMORGOS]]
 
   Zpátky na obsah kapitoly [[AMORGOS]]
Řádka 44: Řádka 80:
 
[[Kategorie:Amorgos]]
 
[[Kategorie:Amorgos]]
 
[[Kategorie:Kykladské památky mimo Kyklady|Amorgos]]
 
[[Kategorie:Kykladské památky mimo Kyklady|Amorgos]]
[[Kategorie:Keros]]
 

Aktuální verze z 9. 3. 2019, 00:02

Drtivá většina z toho, co z Amorgu stojí za řeč, pochází z rané doby bronzové (nebo z konce neolitu), kdy Amorgos velice úspěšně konkuroval větším ostrovům, ba i Keru. O pozdější věci odtud mají velká muzea výrazně menší zájem, ostatně jich ani mnoho není. Úpadek po konci rané doby bronzové je na Amorgu mnohem strmější než třeba na Naxu, hlubší a delší propad byl snad jenom na Keru.

Větší výběr artefaktů z Amorgu představuji v albu.

Pozdní neolit

Figurka typu steatopygous (s tlustými stehny) i několik pěkných idolů "tvaru violy" z doby pozdního neolitu vystavuje Ashmolean Museum v Oxfordu.

Raná doba bronzová I

Z kulturní fáze Grotta Pelos se na Amorgu našly idloy "tvaru violy", ale také kamenné misky a ze závěru tohoto období také idol variety Plastiras.

Raná doba bronzová II

Blízkost Keru se projevuje výskytem zvlášť krásných kykladských idolů, navíc velikých. Mezi největší patří ženská figura z Amorgu, vystavovaná v Národním archeologickém muzeu v Athénách, vysoká 152 cm. Skutečně „Velká bohyně“! Má stylizovaný vysoký účes nebo čelenku, jakou i později mívají velké bohyně. Zvláštností této figury jsou vysoko umístěná ňadra, malé ruce, nezvýrazněné pohlaví a štíhlá dlouhá stehna.

Hlava velké ženské figury, na které se uchovaly zbytky polychromie, se nyní vystavuje v Národním archeologickém muzeu Athénách. Její obličej je specificky stylizovaný: plasticky vyznačené rty, náznak uší. Přes tyto odlišnosti ji s ostatními spojuje vysoko začínající štíhlý a dlouhý nos – a především ploše stylizovaná dozadu ubíhající hlava na dlouhém krku. Možná také měla nějakou ozdobu na své pravé tváři dole, což koresponduje s řeckými archaickými malbami (a sochou) dívky s náušnicí ukotvenou v tváři - přes propast dvou tisíc let! Polychromie určitě zvýrazňovala oči, v ostatním je obtížné ji odlišit od možných poškození. Nicméně se zdá, že na své levé tváři měla už původně čtyři šrámy. Analogií je mezi kykladskými idoly víc, mimo tento kulturní okruh je známe z mariánských ikon, dokonce i západně od Řecka, např. Černá Madona v Čenstochové.


V Oxfordu vystavují menší hlavu muže, provedenou z mramoru opravdu trojdimenzionálně a nečekaně veristicky.


Steatitová pyxis, zdobená spirálami skončila v Berlíně.



Z „běžných“ artefaktů jsou to především ženské figury řady typů (variet), nejen těch, pro které se místa na ostrově staly eponymy (Kapsala, Dokathismata). Z množství nálezů se už dá vybírat. Z mnoha menších idolů chci upozornit na poměrně veristicky, ale přitom velice jemně stylizované ženské postavy.

Vedle idolů se na Amorgu dělaly také různé typy tenkostěnných kalichů z bílého průsvitného mramoru.

Řecká antika

Řeckou antiku na Amorgu si připomeneme menší sochou z pozdního 2. století před n. l. Je to Sarapis, tedy řecko-egyptské synkretické božstvo, v té době přímo módní.

Další antické nálezy z Amorgu jsou v oddílu alba.

 Pokračovat v souvislém čtení: Okolí Chóry nebo rovnou Klášter Panagia Chozoviotissa
 Zpátky na obsah kapitoly AMORGOS
 Zpátky na začátek (obsah) kykladské knihy: POUŤ NA KYKLADY