Z Mélu doby řecké antiky: Porovnání verzí
(→Archaická doba) |
|||
Řádka 10: | Řádka 10: | ||
Z mélské keramiky geometrického období tady si tady všimneme velkého kratéru na vysoké noze a menší nádoby s typickou malbou dvou zvířat (kozlů, kozorožců?) okusujících strom, která předjímá později častý motiv kykladské orientalizující keramiky. | Z mélské keramiky geometrického období tady si tady všimneme velkého kratéru na vysoké noze a menší nádoby s typickou malbou dvou zvířat (kozlů, kozorožců?) okusujících strom, která předjímá později častý motiv kykladské orientalizující keramiky. | ||
− | |||
− | |||
<br clear=all> | <br clear=all> | ||
Řádka 20: | Řádka 18: | ||
[[File:Stele with Melian inscription, 500 BC, Berlin, Sk 1161, 141624.jpg|thumb|right|[[commons: File: Stele with Melian inscription, 500 BC, Berlin, Sk 1161, 141624.jpg|Stéla s inskripcí: ''Archió, (její otec) Agathoklés''... Mélos, vápenec, kolem roku 500 před n. l. Berlin, ''Altes Museum'', Sk 1161. Tvar písmen ''gamma'' a ''sigma'' je specifický pro archaické inskripce na Mélu.]] ]] | [[File:Stele with Melian inscription, 500 BC, Berlin, Sk 1161, 141624.jpg|thumb|right|[[commons: File: Stele with Melian inscription, 500 BC, Berlin, Sk 1161, 141624.jpg|Stéla s inskripcí: ''Archió, (její otec) Agathoklés''... Mélos, vápenec, kolem roku 500 před n. l. Berlin, ''Altes Museum'', Sk 1161. Tvar písmen ''gamma'' a ''sigma'' je specifický pro archaické inskripce na Mélu.]] ]] | ||
+ | <br /> | ||
+ | <br /> | ||
+ | Větší malované vázy v kykladské verzi orientalizujícího stylu (7. století před n. l.) se někdy nepřesně označují jako „mélské“. Některé z nich ovšem opravdu pocházejí z Mélu, i když víc jich je z Naxu a Paru. Příkladem mélské produkce tohoto typu krásné keramiky je velká amfora (spíš [[Pithos|pithos]]), vystavovaná v Národním muzeu v Athénách. Je na ní zobrazen velice podobný motiv jako [[Řecká a římská antika v muzeu na Mélu|na velké nádobě]] vystavované v Archeologickém muzeu na Mélu. | ||
+ | <br /> | ||
+ | <br /> | ||
<br /> | <br /> | ||
<br /> | <br /> |
Verze z 5. 3. 2018, 16:23
Antické památky z Mélu vystavované mimo Mélos představíme v chronologickém pořadí:
Geometrická epocha
Z mélské keramiky geometrického období tady si tady všimneme velkého kratéru na vysoké noze a menší nádoby s typickou malbou dvou zvířat (kozlů, kozorožců?) okusujících strom, která předjímá později častý motiv kykladské orientalizující keramiky.
Archaická doba
Větší malované vázy v kykladské verzi orientalizujícího stylu (7. století před n. l.) se někdy nepřesně označují jako „mélské“. Některé z nich ovšem opravdu pocházejí z Mélu, i když víc jich je z Naxu a Paru. Příkladem mélské produkce tohoto typu krásné keramiky je velká amfora (spíš pithos), vystavovaná v Národním muzeu v Athénách. Je na ní zobrazen velice podobný motiv jako na velké nádobě vystavované v Archeologickém muzeu na Mélu.
Z archaické vrstvy mélského města pochází mírně nadživotní náhrobní kúros. Je to jeden z nejhezčích úplně zachovaných, slavný „Kúros z Mélu“ (Kouros of Milos)! Skončil v Národním archeologickém muzeu v Athénách.
Zajímavý je také pozdně archaický nápis, dokládající specifickou formu mélské alfabety.
Kasická doba
V rané klasické době byly mélskou specialitou také ploché reliéfy, většinou dost stylizované. Příkladem takového „mélského reliéfu“ může být Triton s Théseem v Louvru.
Helénistická doba
Z raně helénistického Mélu pochází hlava Asklépia, asi fragment větší sochy, vystavované v Britském muzeu.
Velké pozdně helénistické sochy, Afrodítu a Poseidóna, jsme si už ukazovali.
Úplnější přehled podává oddíl alba.
Souvisle číst: Kúros z Mélu nebo rovnou Mélští výtečníci
Zpátky na obsah kapitoly MÉLOS (Milos)
Zpátky na začátek (obsah) kykladské knihy: POUŤ NA KYKLADY