AM Apeiranthos, Petroglyfy: Porovnání verzí

Z KEROS
Přejít na: navigace, hledání
Řádka 3: Řádka 3:
 
[[File:Rock-carvings, stone, Hunting scene or ritual- 3000-2300, AM Apeiranthos, 143566.jpg|thumb|right|[[commons: File: Rock-carvings, stone, Hunting scene or ritual? 3000-2300, AM Apeiranthos, 143566.jpg|Raně kykladská skalní rytina, 3000-2300 př. n. l. Lovecká scéna nebo obřad?]] ]]
 
[[File:Rock-carvings, stone, Hunting scene or ritual- 3000-2300, AM Apeiranthos, 143566.jpg|thumb|right|[[commons: File: Rock-carvings, stone, Hunting scene or ritual? 3000-2300, AM Apeiranthos, 143566.jpg|Raně kykladská skalní rytina, 3000-2300 př. n. l. Lovecká scéna nebo obřad?]] ]]
  
[[File:Rock-carvings, stone, dancing scene, 3000-2300, AM Apeiranthos, 143569.jpg|thumb|left|[[commons: File: soubor.jpg|Taneční nebo rituální scéna (pokud je ovšem mezi tím v této době vůbec nějaký rozdíl).]] ]]
+
[[File:Rock-carvings, stone, dancing scene, 3000-2300, AM Apeiranthos, 143569.jpg|thumb|left|[[commons: File: Rock-carvings, stone, dancing scene, 3000-2300, AM Apeiranthos, 143569.jpg|Taneční nebo rituální scéna (pokud je ovšem mezi tím v této době vůbec nějaký rozdíl).]] ]]
  
 
[[File:Rock-carvings,_stone,_Hunting_scene_or_ritual-_3000-2300,_AM_Apeiranthos,_143571.jpg|thumb|right|[[commons: File: Rock-carvings, stone, Hunting scene or ritual? 3000-2300, AM Apeiranthos, 143571.jpg|Muž s maskou a větší zvíře.]] ]]
 
[[File:Rock-carvings,_stone,_Hunting_scene_or_ritual-_3000-2300,_AM_Apeiranthos,_143571.jpg|thumb|right|[[commons: File: Rock-carvings, stone, Hunting scene or ritual? 3000-2300, AM Apeiranthos, 143571.jpg|Muž s maskou a větší zvíře.]] ]]

Verze z 15. 2. 2018, 13:31

Sbírka petroglyfů z kykladské rané doby bronzové je naprosto unikátní. Všechny (nebo aspoň ty s obrázky) prý pocházejí ze starokykladského sídla na Korfi tou Aroniou na jihovýchodě Naxu.

Na velké části z nich jsou postavy lidí a zvířat, silně připomínají severské a sibiřské petroglyfy (foto z Norska pro srovnání [1]).
Je tady myslivec (asi doslova) s jelenem; člověk s rituální maskou stojí před nějakým zvířetem, vzpomeňme si na rituální masku v muzeu v Chóře. [2] Mnohdy nevíme, zda jde o scénu loveckou nebo obřadní.

Jindy jsou tam jenom lidské postavy, ale stejně nevíme, zda to je lov, boj, nebo obřadní tanec. Máme se rozhodnout podle metače oštěpů nebo podle špičaté čepice? Co když to je třeba obřad před lovem?
Jindy jsou tam zase jenom zvířata, ať už ve skupinkách, nebo samostatně stojící kozorožec.
A jindy to vypadá na všední scénu, jako jsou třeba lidské postavy na lodičce.

Bohužel neznáme kontexty. Můžeme se domýšlet něco o loveckém rituálu nebo skoro o totemech...
Můžeme kupit analogie severské, sibiřské a středoasijské.


Jiný žánr tady představují „jitrnicovité“ reliéfy, jaké potkáváme ve Středomoří i jinde, a reliéfy spirál.
Můžeme odkázat na analogie, na petroglyfy labyrinthů [3] a spirál [4].

Další verzí jsou malé důlky v plochém kameni, jejichž rozložení v ploše nevypadá úplně náhodně. (Právě v nich někteří hledají kalendáře a mapy.)

 Souvisle číst: Starokykladské Kamenné nádoby nebo rovnou dál: Geologické muzeum v Apeiranthu
 Zpátky na Archeologické muzeum v Apeiranthu
 Zpátky na obsah podkapitoly Dál naxijskými horami a za horami
 Zpátky na obsah kapitoly NAXOS
 Zpátky na začátek (obsah) kykladské knihy: POUŤ NA KYKLADY